Avatar billede jlemming Nybegynder
13. november 2008 - 21:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

datagrid / dataset / datatabel forskel

Hej
Jeg er ny indenfor .net og er lidt forvirret omkring de forskellige begreber, og hvad jeg skal vælge?.

formål:
Jeg scanner en folder for bestemme filer, og i disse filer læses nogen data ud. disse data ønsker jeg at vise i en datagrid (det er ihverfald den jeg har lavet), jeg skal senere bruge dataerne til at synkronise med en sql database. Det er ikke noget krav at dataerne skal gemmes i en fil, men hvis det er nemt tager jeg det med :o).
For hver ny scanning skal oplysningerne fra forrige scanning slettes. Vi snakker ca 6-800 poster.

Mit spørgsmål er så, hvad er den bedste/nemmeste måde?
og hvad forskellige på de 3 ting datagrid,dataset,datatabel
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2008 - 22:01 #1
DataTable = 1 database tabel
DataSet = N DataTable's
DataGrid = GUI kontrol

du skal vel bruge alle 3.
Avatar billede jlemming Nybegynder
13. november 2008 - 22:31 #2
hvordan?

Når jeg har læst min oplysning, hvor skal jeg så lægge dem?

Hvis jeg lægger dem en datatabel, hvad skal jeg så dataset, kan lægge dem direkte ud til datagrid?

Datagrid= bruges til at vise mine oplysninger
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2008 - 04:22 #3
Jeg mener at du skal bruge DataSet når du skal gemme i DB.
Avatar billede jlemming Nybegynder
14. november 2008 - 07:58 #4
Mener du, når jeg senere skal synk. med sql?

jeg kan se der mangler et par ord :-)
Hvis jeg lægger dem i en datatabel, hvad skal jeg så med dataset, kan jeg lægge dem direkte ud til datagrid?

Du må gerne uddybe lidt nærmere, jeg er ikke helt med!

hvis jeg opretter en datatable via datatable (ekspress 2008) får en .vxd form, men jeg ikke med hvordan den skal bruges, er det også til grafisk visning?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2008 - 19:53 #5
Hvis du kun har en enkelt tabel, så bør du kunne nøjes med DataTable. Det er dog mit indtryk
at man normalt bruger DataSet anyway.

Jeg aner ikke hvad en vxd form er.
Avatar billede jlemming Nybegynder
16. november 2008 - 19:27 #6
Jeg prøver at kigge på det, Takker.  Smider du et svar?
Avatar billede jlemming Nybegynder
16. november 2008 - 19:41 #7
Hvordan tømmer/clear forresten man en tabel, kan ikke rigtige finde en kommando der virker.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2008 - 20:00 #8
DataSet og DataTable har begge en Clear metode, som jeg antager gør hvad du ønsker.

Og et svar.