Avatar billede petan Nybegynder
02. november 2008 - 13:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med at mounte sekundær harddisk

Hej,

Jeg har en server som kører Ubuntu 8.04. I maskinen sidder 2 hardiske. Den sekundære harddisk er 80GB og har filformatet Fat32. Jeg har problemer med at mounte den, medmindre jeg logger ind som root og gør det via GUI.

I min fstab fil har jeg tilføjet følgende:
/dev/sda /media/disk2 fat32 rw 00

men det har ingen effekt.

Hvis jeg prøver at mounte i terminalen ved at taste:
sudo mount -rw /dev/sda /media/disk2
får jeg følgende fejlbesked:
/dev/sda already mounted or /media/disk2 busy

Håber der er nogen der kan hjælpe!!
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. november 2008 - 14:21 #1
du skal mounte partitionen og ikke disken, så prøv med /dev/sda1 istedet for /sda.
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. november 2008 - 14:21 #2
Nok også derfor fstab ikke virker.
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. november 2008 - 15:49 #3
Bemærk at sda er "scsi" eller "scsi" emulerede diske som f.eks. sata.

Er det en PATA hd vil den sikkert hedde /dev/hda1 eller /hda2
Avatar billede petan Nybegynder
02. november 2008 - 16:56 #4
Tak for dine svar, Lasse!

Det var ikke helt rigtigt det jeg havde skrevet, for den hedder sdb og ikke sda som jeg skrev. Det lykkedes mig at mounte den efter at jeg skrev: 'sudo mount -rw /dev/sdb1 /media/disk2', men kun root har adgang og jeg kan ikke ændre rettighederne på indholdet - hverken via Gnome eller terminal. :-(

Den bliver i øvrigt stadig ikke mounted automatisk ved opstart.
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. november 2008 - 17:08 #5
Det er som standard kun root der kan mounte.

Hvordan er rettighederne på /media/disk2 mappen?

Prøv at smid den fstab herind, det er den som du selv er inde på der skal mounte ved opstart.
Avatar billede petan Nybegynder
02. november 2008 - 17:13 #6
Rettighederne på disk2 mappen er: drwxr-xr-x

fstab ser ud som nedenfor:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>  <type>  <options>      <dump>  <pass>
proc            /proc          proc    defaults        0      0
# /dev/sda1
UUID=e50f2d4f-9e34-4c1b-a485-6ec916cc3573 /              ext3    relatime,errors=remount-ro 0      1
# /dev/sda5
UUID=ff0f601d-6878-4f6f-95a5-d6a89fa24cbb none            swap    sw              0      0
/dev/scd0      /media/cdrom0  udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0      0
/dev/scd1      /media/cdrom1  udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0      0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0      0
/dev/sdb1      /media/disk2 fat32 rw 0 0
Avatar billede petan Nybegynder
02. november 2008 - 17:27 #7
Kan mit problem skyldes at jeg har lavet en Fat32 partition?
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2008 - 19:33 #8
Prøv
/dev/sdb1      /media/disk2 vfat auto 0 0
Avatar billede petan Nybegynder
02. november 2008 - 19:54 #9
Jeg valgte at formatere harddisken og oprette en ext3 partition i stedet. Det løste problemet med rettighederne og mount under boot.

Tak for hjælpen til jer begge.
Avatar billede lassebm Nybegynder
03. november 2008 - 08:59 #10
Du burde kunne opnå det samme med en fat32 partition, som faktisk er det eneste filformat der er rigtig understøttet af både windows og *nix. Jeg ved at man kan få linux til at skrive til NTFS også, men ikke noget jeg ville anbefale. Læsning fra NTFS er dog intet problem.

Men super det virker, og selv tak.