Avatar billede sigyn Seniormester
24. oktober 2008 - 18:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

komboboks og knap i Access 2007

Egentlig burde det jo være ganske simpelt men....
Arbejsmæssigt opererer jeg i Access 2000 og hjemme, indtil fornylig i 2003. Nu har vi så fået installeret 2007, og det er ikke uden udfordringer.
Jeg sidder med en lille testDB, hvor jeg vil åbne formular2 med en knap fra formular1. I formular1 er der en comboboks som er hægtet op på et kriterie. Problemet kommer, når jeg vil bruge knapguiden, og åbne en ny formular ud fra bestemte data. I det felt hvor jeg burde kunne vælge komboboksen og så kæde den sammen med at felt i den anden kolonne, står der INGENTING ??? Det er en process jeg har været igennem utallige gange i 2000udg, og det synes jeg altså ikke, at jeg har været ude for før. Er det mig der har overset en eller anden "fiks" detalje eller ?
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 22:50 #1
2007 har sat et højere sikkerhedsniveau, så det er nok bare fordi den ikke tillader makroer, men du burde få en eller anden meddelse.... men mit bud er at du skal sætte makrosikkerhed til lav...

Jeg sidder ikke lige med 2007, så jeg kan ikke guide dig igennem!~)
Avatar billede sigyn Seniormester
28. oktober 2008 - 20:12 #2
Det er hjælper ikke. Godt nok skal jeg slå noget sikkerhedsindstilling fra, men guiden kan stadig ikke finde mit felt i formularen. Hvis jeg vil åbne formularen "ufiltreret" er der ikke noget problem.
Og hvis jeg skriver koden:

Private Sub Kommandoknap19_Click()

On Error GoTo Err_Kommandoknap19_Click

    Dim stDocName As String
    Dim stLinkCriteria As String

    stDocName = "frmTabel1qry"

    stLinkCriteria = "[Bruger]=" & Me![cboBruger]
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria

Exit_Kommandoknap19_Click:
    Exit Sub

Err_Kommandoknap19_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_Kommandoknap19_Click

End Sub

får jeg at vide, at der er en syntaksfejl fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "[Bruger=]"
Det er muligvis en fejl40, men jeg kan altså ikke lige selv få øje på den, og VBA-sætningen er copy and paste
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2008 - 22:29 #3
stLinkCriteria = "[Bruger]='" & Me![cboBruger] & "'"
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2008 - 07:16 #4
Jeg ville ikke anbefale at sætte makrosikkerheden til lav - lav i stedet en 'trusted location' med det sted du har di database til at ligge.

Følgende gemmes som location999.reg og importeres i registry. Resultatet er at alt i D:\Documents og der under bliver trusted som location 999 og du får ikke nogen 'fejlmeddelelse' om makrosikkerhed.
Umiddelbart tror jeg dog ikke det er det der er problemet i dit tilfælde.

(du er sikker på at du ikke både har et felt og en kontrol der hedder 'Bruger'?)

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\12.0\Access\Security\Trusted Locations\Location999]
"Path"="D:\\Documents\\"
"AllowSubfolders"=dword:00000001
"Description"="Trusted location 999"
"Date"="01-01-2008 00:00"
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2008 - 07:57 #5
hugopedersen>har du nogen kode til at gøre det fra vba?~)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2008 - 08:17 #6
Hvis du mener at lave en trusted location, så nej.  Og det vil være lidt som hønen og ægget.
Du skal have en trusted location for at VBA vil køre og du skal køre VBA for at lave en trusted location. Det vil aldrig blive nemt :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2008 - 08:21 #7
Men i teorien ville du kunne lave en funktion som kører ved opstart af din app. og så svare ja til at tillade at koden kører ved første opstart. Det burde i teorien gøre at næste gang app starter, så fungerer det.
Men jeg plejer at lave det så mit installationsprogram laver disse ændringer i registry for mig. (Instalshield)
Avatar billede sigyn Seniormester
12. november 2008 - 11:18 #8
Jeg har ikke glemt denne, jeg har bare ikke lige haft tid til at teste det af. Det er jo derhjemme ;-)
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2008 - 10:01 #9
Now I'm no expert with Access 2007 but I wouldnt have thought that the problem has anything to do with security issues.

"stLinkCriteria = "[Bruger]=" & Me![cboBruger]"

Is there a field on the form named "Bruger"?
is Bruger a text field? If so then use spg's answer 28/10-2008 22:29:14

Try me.cboBruger instead of me!cboBruger
Avatar billede sigyn Seniormester
13. november 2008 - 10:32 #10
Hvad er forskelen på at bruge . og !, og hvornår skal man bruge det ene eller det andet, der hvor man kan vælge (gælder både 2000 og 2007)??
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2008 - 11:17 #11
http://www.mvps.org/access/forms/frm0031.htm

Normally using ! should work, but if it doesnt then it may help to use .
Avatar billede sigyn Seniormester
17. august 2010 - 08:44 #12
Lukker
Avatar billede terry Ekspert
17. august 2010 - 09:25 #13
what was the solution?
Avatar billede sigyn Seniormester
17. august 2010 - 09:27 #14
Demens :-s
Avatar billede terry Ekspert
17. august 2010 - 11:51 #15
:o)