Avatar billede thomashansen Nybegynder
24. oktober 2008 - 17:45 Der er 9 kommentarer

Sortering af kolonner ved udtræk fra DB

Med nedenstående kode vil jeg gerne kunne sortere mine kolonner ligesom i Windows stifinder (hvor man ved tryk på f.eks Dato kan sortere i ASC eller DESC.

Imidlertid vil jeg gerne åbne siden med en default-sortering med ORDER BY, men ved ikke hvordan det kombineres med de øvrige sorteringsmuligheder.

Sidst vil det være fikst hvis man ved tryk på en knap genskaber default-sorteringen.

KODEN:

<html>

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>

<!--#include file="dbconnect4.asp" -->

<%
soeg = Request.QueryString("soeg")
If soeg = "" Then
    soegestreng = "'%'"
Else
    soegestreng = "'%" & soeg & "%'"
End If

sort1= Request.QueryString("sort1")
If sort1 = "" Then
  sort1 = "ASC"
ElseIf sort1 = "ASC" Then
  sort1 = "DESC"
Else
  sort1 = "ASC"
End If

sort2 = Request.QueryString("sort2")
If sort2 = "" Then
  sort2 = "ASC"
ElseIf sort2 = "ASC" Then
  sort2 = "DESC"
Else
  sort2 = "ASC"
End If

sort3 = Request.QueryString("sort3")
If sort3 = "" Then
  sort3 = "ASC"
ElseIf sort3 = "ASC" Then
  sort3 = "DESC"
Else
  sort3 = "ASC"
End If

sort4 = Request.QueryString("sort4")
If sort4 = "" Then
  sort4 = "ASC"
ElseIf sort4 = "ASC" Then
  sort4 = "DESC"
Else
  sort4 = "ASC"
End If

sort5 = Request.QueryString("sort5")
If sort5 = "" Then
  sort5 = "ASC"
ElseIf sort5 = "ASC" Then
  sort5 = "DESC"
Else
  sort5 = "ASC"
End If

sort6 = Request.QueryString("sort6")
If sort6 = "" Then
  sort6 = "ASC"
ElseIf sort6 = "ASC" Then
  sort6 = "DESC"
Else
  sort6 = "ASC"
End If

sort7 = Request.QueryString("sort7")
If sort7 = "" Then
  sort7 = "ASC"
ElseIf sort7 = "ASC" Then
  sort7 = "DESC"
Else
  sort7 = "ASC"
End If

sort8 = Request.QueryString("sort8")
If sort8 = "" Then
  sort8 = "ASC"
ElseIf sort8 = "ASC" Then
  sort8 = "DESC"
Else
  sort8 = "ASC"
End If

sort9 = Request.QueryString("sort9")
If sort9 = "" Then
  sort9 = "ASC"
ElseIf sort9 = "ASC" Then
  sort9 = "DESC"
Else
  sort9 = "ASC"
End If

sort10 = Request.QueryString("sort10")
If sort10 = "" Then
  sort10 = "ASC"
ElseIf sort10 = "ASC" Then
  sort10 = "DESC"
Else
  sort10 = "ASC"
End If

sort11 = Request.QueryString("sort11")
If sort11 = "" Then
  sort11 = "ASC"
ElseIf sort11 = "ASC" Then
  sort11 = "DESC"
Else
  sort11 = "ASC"
End If
%>

<%

Set list = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
'list.Open "SELECT * FROM test WHERE test_Status =1 AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & " ORDER BY Ejer, TilgaaetAar, Lokalitet, LoebeNr, Sporvidde_mm, LokomotivNavn, Transmision, Status", Conn
'list.Open "SELECT * FROM test WHERE test_Status =1 AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & " ORDER BY Ejer, TilgaaetAar, Lokalitet, LoebeNr, Sporvidde_mm, LokomotivNavn, Transmision, Status, ID " & sort1 & ", Foto " & sort2 & "", Conn
'list.Open "SELECT * FROM test WHERE test_Status =1 AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & " ORDER BY ID " & sort1 & ", Foto " & sort2 & ", Ejer " & sort3 & ", TilgaaetAar, Lokalitet, LoebeNr, Sporvidde_mm, LokomotivNavn, Transmision, Status", Conn
'list.Open "SELECT * FROM test WHERE test_Status =1 AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & " ORDER BY ID " & sort1 & ", Foto " & sort2 & "", Conn
'list.Open "SELECT * FROM test WHERE test_Status =1 AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & " ORDER BY Foto " & sort2 & "", Conn
list.Open "SELECT * FROM test WHERE test_Status =1 AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & " ORDER BY ID " & sort1 & "", Conn

Set counter = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
counter.Open "SELECT COUNT (*) AS antal from test WHERE test_Status =1 AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & "", Conn
antal = counter.fields("antal")

Set dampcounter = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
dampcounter.Open "SELECT COUNT (transmision) AS damptransmision from test WHERE test_Status =1 AND Transmision ='Damp' AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & "", Conn
damptransmision = dampcounter.fields("damptransmision")

Set elcounter = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
elcounter.Open "SELECT COUNT (transmision) AS eltransmision from test WHERE test_Status =1 AND Transmision IN ('Akkumulator-elektrisk', 'Kontakt-ledning') AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & "", Conn
eltransmision = elcounter.fields("eltransmision")

Set motorcounter = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
motorcounter.Open "SELECT COUNT (transmision) AS motortransmision from test WHERE test_Status =1 AND NOT Transmision ='Akkumulator-elektrisk' AND NOT Transmision ='Damp' AND NOT Transmision ='Kontakt-ledning' AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & "", Conn
motortransmision = motorcounter.fields("motortransmision")

Set driftcounter = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
driftcounter.Open "SELECT COUNT (status) AS driftstatus from test WHERE test_Status =1 AND Status ='I drift' AND Anvendelse LIKE " & soegestreng & "", Conn
status = driftcounter.fields("driftstatus")

%>

<html>
<head>
<title>testede industribanelokomotiver&nbsp; © SearchFunction Build V</title>
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF">

</td></tr>

<tr><td bgcolor="#CCCCCC">

<form name="FrontPage_Form1" method="get" action="search_anvendelse06test.asp" onsubmit="return FrontPage_Form1_Validator(this)" language="JavaScript">

<table style="border-left-color: #000000; border-top-color: #000000; border-collapse:collapse" bordercolorlight="#000000" bordercolordark="#000000" border="2" cellpadding="0">

<tr>
  <th width="1300" valign="top" colspan="11    " bgcolor="#C0C0C0">
  <p align="left">
  <b>Søgeordet <font color="#008000"><% = soeg%></font> giver <font color="#008000"><% = antal%></font>
  lokomotiver. Heraf <font color="#008000"><% = damptransmision%></font> damp-, <font color="#008000"><% = eltransmision%></font> el- og <font color="#008000"><% = motortransmision%></font> motor-drevne. <font color="#008000"><% = status%></font>
  lokomotiver er i drift. </b></th>
  </tr>

  <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort1 = Request.QueryString("sort1")
if sort1 = "ASC" then
  'ændre sort1 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort1=DESC&soeg=" & soeg & "'>ID Z</A>"
else
  'ændre sort1 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort1=ASC&soeg=" & soeg & "'>ID A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
  <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort2 = Request.QueryString("sort2")
if sort2 = "ASC" then
  'ændre sort2 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort2=DESC&soeg=" & soeg & "'>Foto Z</A>"
else
  'ændre sort2 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort2=ASC&soeg=" & soeg & "'>Foto A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
  <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort3 = Request.QueryString("sort3")
if sort3 = "ASC" then
  'ændre sort3 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort3=DESC&soeg=" & soeg & "'>Ejer Z</A>"
else
  'ændre sort3 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort3=ASC&soeg=" & soeg & "'>Ejer A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
  <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort4 = Request.QueryString("sort4")
if sort4 = "ASC" then
  'ændre sort4 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort4=DESC&soeg=" & soeg  & "'>Tilg.<br>År Z</A>"
else
  'ændre sort4 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort4=ASC&soeg=" & soeg & "'>Tilg.<br>År A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
    <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort5 = Request.QueryString("sort5")
if sort5 = "ASC" then
  'ændre sort5 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort5=DESC&soeg=" & soeg  & "'>Lokalitet Z</A>"
else
  'ændre sort5 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort5=ASC&soeg=" & soeg & "'>Lokalitet A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
    <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort6 = Request.QueryString("sort6")
if sort6 = "ASC" then
  'ændre sort6 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort6=DESC&soeg=" & soeg  & "'>Lb.<br>Nr. Z</A>"
else
  'ændre sort6 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort6=ASC&soeg=" & soeg & "'>Lb.<br>Nr. A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
    <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort7 = Request.QueryString("sort7")
if sort7 = "ASC" then
  'ændre sort7 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort7=DESC&soeg=" & soeg  & "'>Sporv.<br>mm Z</A>"
else
  'ændre sort7 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort7=ASC&soeg=" & soeg & "'>Sporv.<br>mm A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
    <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort8 = Request.QueryString("sort8")
if sort8 = "ASC" then
  'ændre sort8 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort8=DESC&soeg=" & soeg  & "'>Lokomotiv<br>Fabrikat Z</A>"
else
  'ændre sort8 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort8=ASC&soeg=" & soeg & "'>Lokomotiv<br>Fabrikat A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
    <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort9 = Request.QueryString("sort9")
if sort9 = "ASC" then
  'ændre sort9 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort9=DESC&soeg=" & soeg  & "'><b>Byg.<br>Nr. Z</A>"
else
  'ændre sort9 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort9=ASC&soeg=" & soeg & "'><b>Byg.<br>Nr. A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
    <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort10 = Request.QueryString("sort10")
if sort10 = "ASC" then
  'ændre sort10 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort10=DESC&soeg=" & soeg  & "'><b>Trans-<br> mision Z</A>"
else
  'ændre sort10 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort10=ASC&soeg=" & soeg & "'><b>Trans-<br> mision A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>
    <td valign="top" align="center"><b><font size="2">
<%
  sort11 = Request.QueryString("sort11")
if sort11 = "ASC" then
  'ændre sort11 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort11=DESC&soeg=" & soeg  & "'>Status Z</A>"
else
  'ændre sort11 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort11=ASC&soeg=" & soeg & "'>Status A</A>"
  end if
%>
  </font></b></td>

  </tr>

<%
While NOT list.EOF
%>

<td valign="top"><font size="2"><% Response.Write ("<a href='showroom02.asp?soeg=" & list.Fields("ID") & "'target=>" & list.Fields("ID") & "</a>")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><p align="center"><% = list.Fields("Foto")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Ejer")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("TilgaaetAar")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Lokalitet")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("LbNr")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Sporvidde_mm")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("LokomotivNavn")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("ByggeNr")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Transmision")%>&nbsp;</font></td>
<td valign="top"><font size="2"><% = list.Fields("Status")%>&nbsp;</font></td>

</tr>

<%
list.MoveNext
Wend
%>

<tr>
  <th width="1300" valign="top" colspan="11" bgcolor="#C0C0C0">
  <p align="right">
  &nbsp;&nbsp;<font size="1" face="Arial"><span style="font-weight: 400">©
    SearchFunction Build V</span></font>&nbsp;&nbsp; </th>
  </tr>

</table>

</form>

</font>

<p align="center"><b><font face="MS Sans Serif" size="1">

</b>

</body>
</html>

<%
list.close
set list = nothing
%>
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2008 - 17:55 #1
OMG

kan du ikke bare nøjes med en querystring:S
og lav links til din side hvor du læser dennes værdi, tilføjer den din SQL og hiver data ud sorteret ud fra dens værdi!

:S
Avatar billede kalp Novice
24. oktober 2008 - 17:56 #2
f.eks kan det hedde "sort"
og det kan du smide ind i din SQL..

så vil det altid fungere.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
26. oktober 2008 - 15:59 #3
Vil du beskrive det mere detaljeret ?

Vil du have en side pr. sortering eller ?
Avatar billede thomashansen Nybegynder
02. november 2008 - 23:05 #4
Der er ikke rigtigt gang i denne her ???

Som jeg ser det er mit problem, at jeg har en default- sortering som jeg gerne vi "åbne" siden med. Hvordan kan jeg løse problemet ?
Avatar billede kalp Novice
03. november 2008 - 20:01 #5
hov sorry.. din forrige kommentar løste jeg som værende en anden bruger der stiller dig et spørgsmål:S
hehe

kan du lige forklare mig hvorfor du har lavet sort1,2,3,4,5 osv?
Avatar billede thomashansen Nybegynder
03. november 2008 - 21:12 #6
Jeg vil gerne åbne siden med en "default-sortering", der så kan overstyres via brugeren ved, at klikke på kolonneoverskrifterne og der sortere ASC eller DESC. Der kan sorteres på alle kolonner derfor sort1, 2, 3 osv.
Avatar billede kalp Novice
03. november 2008 - 21:40 #7
hedder dine kolonner i databasen da sort1, 2, 3, 4 osv??
bliver nød til, at forstå hvad du har lavet først
Avatar billede thomashansen Nybegynder
03. november 2008 - 22:14 #8
Hvis vi tager udgangspunkt i sort1:

sort1 = Request.QueryString("sort1")
if sort1 = "ASC" then
  'ændre sort1 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort1=DESC&soeg=" & soeg & "'>ID Z</A>"
else
  'ændre sort1 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort1=ASC&soeg=" & soeg & "'>ID A</A>"
  end if

Her sorterer jeg kolonnen ID i A for ASC og D for DESC. Men altså kolonnen hedder ID
Avatar billede thomashansen Nybegynder
03. november 2008 - 22:22 #9
Koden i uddrag:

sort1= Request.QueryString("sort1")
If sort1 = "" Then
  sort1 = "ASC"
ElseIf sort1 = "ASC" Then
  sort1 = "DESC"
Else
  sort1 = "ASC"
End If

<%
  sort1 = Request.QueryString("sort1")
if sort1 = "ASC" then
  'ændre sort1 -> DESC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort1=DESC&soeg=" & soeg & "'>ID Z</A>"
else
  'ændre sort1 -> ASC link
  response.write "<a href='search_anvendelse06test.asp?sort1=ASC&soeg=" & soeg & "'>ID A</A>"
  end if
%>