Avatar billede baitianlong Nybegynder
23. oktober 2008 - 11:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

formattering af double i asp.net

Hvordan formatterer man tal naar man udskriver i html'en med f.eks <%# Eval("pris") %>?
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:25 #1
ToString() metoden på en double har en overload som tager en format-string ind som parameter. Se dette link for forskellige format-strings:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.globalization.numberformatinfo(VS.85).aspx

Hvis du f.eks. angiver formatstrengen "c", vil det blive formateret som currency. Et eksempel:

double d = 1.23456789;
string formattedDouble = d.ToString("c");

Nu indeholder formattedDouble variablen værdien "kr 1,23".
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:29 #2
Hvis du ikke kan bruge en af de forhåndsdefinerede formatstrenge, kan du bruge en Custom Format String. Se dette link:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/0c899ak8(VS.85).aspx

et eksempel:
double d = 1.23456789;
string formattedDouble = d.ToString("####.##");

Nu indeholder formattedDouble variablen værdien "1,23"
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:31 #3
Og her kommer et link til en lidt bedre beskrivelse af standard format strings, som også beskrives i det første link.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dwhawy9k(VS.85).aspx
Avatar billede baitianlong Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:42 #4
Hej,

Det var mere hvordan man implementerede det i en <%# Eval... hvor man ikke kan skrive ToString("0.00")

Det fandt jeg saa ud af her http://msdn.microsoft.com/en-us/library/2d76z3ck.aspx :

<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "Prisprmaaned", "{0:F2}") %>

Men tak for links'ne alligevel, du kan bare smide et svar :)
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. oktober 2008 - 12:50 #5
Ok, jeg misforstod spørgsmålet lidt. Men den format string du skal angive (Der du angiver: "{0:F2}"), er den samme som den du bruger i ToString(), så du kan godt bruge de links jeg har givet.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2008 - 02:02 #6
Du kan godt bruge ToString i din repeater - du skal bare caste til det rigtige først.

Eksempel:

<%@ import namespace="System.Collections.Generic" %>
<html>
<head>
<script language="C#" runat="server">
public class D
{
    private double v;
    public D(double v)
    {
        this.v = v;
    }
    public double V
    {
        get
        {
            return v;
        }
void Page_Load(Object sender, EventArgs e)
{
    List<D> lst = new List<D>();
    lst.Add(new D(1));
    lst.Add(new D(2));
    lst.Add(new D(3));
    rep.DataSource = lst;
    rep.DataBind();
}
</script>
</head>
<body>
<form runat=server>
    <table border>
        <asp:Repeater id="rep" runat="server">
            <ItemTemplate>
                <tr>
                <td><%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "V", "{0:f2}") %></td>
                <td><%# ((double)DataBinder.Eval(Container.DataItem, "V")).ToString("f2") %></td>
                <td><%# ((D)Container.DataItem).V.ToString("f2") %></td>
                </tr>
            </ItemTemplate>
        </asp:Repeater>
    </table>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede mikalj Nybegynder
30. oktober 2008 - 15:20 #7
<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "V", "{0:f2}") %>
kan også skrives bare som
<%# Eval("V", "{0:f2}") %>
Så længe det er inde i en databound control (repeater, gridview, etc.)