Avatar billede anderssk Nybegynder
22. oktober 2008 - 21:16 Der er 5 kommentarer

Søg efter fil i alle mapper

Jeg har brug for en funktion og er ikke verdensmester til PHP :-)

Filen skal eksekveres via browser og skal gennemgå alle mapper
I hver mappe skal ligge en fil med navnet index.html
Hvis filen ikke findes gives en echo besked.

Alternativ - hvis det er for nemt, så må den gerne oprette filen med følgende indhold "<script>history.go(-1);</script>"
Men igen en echo på at den har gjort det.
(ikke væsentligt med dannelse af fil)
Avatar billede showsource Seniormester
22. oktober 2008 - 21:36 #1
Jeg er nysgerrig,hvorfor har du brug for det?
Og verdensmester er ikke nemt, men det er nemmere/bedre at hjælpe når der vises noget kode til en start! :O)

fopen()
dir()
glob()

og så

is_dir()
is_file()

er hvad jeg lige kan komme på af mulige funktioner. :O)

http://dk2.php.net
Avatar billede anderssk Nybegynder
22. oktober 2008 - 21:51 #2
Et websted bygget på PHP gør jo at filer der skal åbnes, skal være *.PHP
Nogle mapper kan indeholde zip, jpeg, gif eller andre filer

For at undgå Directory traversal placeres index.html i alle mapper med indholdet
"<script>history.go(-1);</script>"

Så vil en eventuel scriptkiddie/hacker blive sendt én side tilbage hvis de prøver på noget :-)

Det kræver jo en del selvdiciplin så derfor et script til at checke :-)
Avatar billede showsource Seniormester
22. oktober 2008 - 22:02 #3
Ved ikke hvad man gør på en IIS, men på en Apache webserver kan man i en .htaccess bruge

Options FollowSymLinks

d.v.s man skal hente filen direkte, for at kunne være i dir'et, hvis der ingen index fil findes.

domain/dirnavn/
duer ikke
men
domain/dirnavn/filnavn
vil vises i browseren
Avatar billede showsource Seniormester
22. oktober 2008 - 22:06 #4
Avatar billede anderssk Nybegynder
22. oktober 2008 - 23:11 #5
Fandt noget kode, som viser alle filer og mapper (categories)
Det skal altså kun vise mapper, hvor index.html ikke findes.

<?php
// grab a full file listing from the current and sub directories and show them as anchored
//(linked) files.

// pull a full file listing - requires the Unix 'find' and 'sort commands. 'find' will retrieve a
//list of all files from the current directory, 'sort' will sort the listing, and 'explode' will split
//all files into an array passed into $filelist.

$filelist = explode("\n",`find .|sort`);

// for each item (file) in the array...

for ($count=0;$count<count($filelist);$count++) {

// get the filename (including preceding directory, ie: ./software/gth1.0.9.tar.gz)

$filename=$filelist[$count];

// if it's not a directory, display linked

if (!is_dir($filename))
printf("<a href=\"%s\">%s</a><br>\n",$filename,$filename);

// otherwise tell the user it's a "category"

else printf("<p>Category: %s<p>\n",$filename);
}

?>