Avatar billede axboeg Nybegynder
18. oktober 2008 - 19:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Database til Win Form (C#, VS2008)

Hej,

Jeg er rimelig ny på C#/VS fronten så bær' over med mig hvis det er et dumt spørgsmål.

Jeg forsøger at få min form app. til at tale sammen med en MS SQL database. DB'en er oppe og jeg kan se den i VS2008:DataSources og jeg har således fået den smidt ned på min form så den bliver initalliseret i koden.

Men ... så er det her jeg går lidt i stå. Jeg skal hive min data ud og behandle den i C#. Jeg har lavet en "QueriesTableAdaptor"
hvor der ligger en SQLfunktion som henter de data jeg skal have.

Hvordan henter man data ud af en QueriesTableAdaptor"'en?

Alle tutorials er alle skrevet som var det en forbindelse fra bunder med "ConnectionString" og det hele, men her gør VS jo hele arbejdet - kan bare ikke se hvordan jeg taler med dem?

Jeg vil sætte pris på et eksempel.

På forhånd tak.
Vh
Brian
Avatar billede danubii Nybegynder
22. oktober 2008 - 19:17 #1
Hej :)

Du behøver ikke og bruge de tableadapters osv der er i VS08

Du kan gøre det så simpelt her:

using System.Data.SqlClient;
            SqlConnection con = new SqlConnection("Data Source=ip,port; User ID=Brugernavn; Password=Password");
            SqlCommand cmd = new SqlCommand("SELECT * FROM table");
            cmd.Connection = con;
            con.Open();
SqlDataReader reader = cmd.ExecuteReader();

while(reader.reader())
{
label1.Text += reader["feltnavn"];
}
Avatar billede axboeg Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:19 #2
Hej Danubii,

Tak for svaret - fint eksempel.

Det finder mig bare mærkeligt at der findes nogle tilsyneladende fede tools til at styre mange forskellige SQL conns med disse Adaptors og så man kun kan bruge dem hvis man hooker dem op direkte til et Grid eller andet?

Vh
Brian
Avatar billede danubii Nybegynder
22. oktober 2008 - 21:35 #3
Ja, de virker også fint nok, og er ret nemme og bruge. Men hvis du vil connecte til en Microsoft SQL 2008 server kan de redskaber ikke bruges. Havde selv samme problem da jeg prøvede, men de understøtter kun version der er fra 2005 og nedefter.

Så vil helt klart anbefale at oprette forbindelsen manuelt. Og det ikke noget speciel stor kode der er svær at huske eller noget. :)
Avatar billede axboeg Nybegynder
22. oktober 2008 - 22:46 #4
Ok . jeg takker og bukker.