Avatar billede stfn Nybegynder
13. oktober 2008 - 19:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kodning af større systemer

Hej derude.

Jeg sidder og leger med ideen om at kode et større website i asp.net. Da der på siden vil genereres utrolig meget trafik frem og tilbage fra brugeren og serveren ville jeg gerne høre fra jer andre hvad i synes der er vigtigt. Skal jeg fx bruge MSSQL eller en anden database, og hvilke fif har i til opbygningen af min kode for at mindske belastningen mest muligt?

Håber i har nogle gode input :)
Avatar billede driis Nybegynder
13. oktober 2008 - 19:55 #1
Det er vigtigt at overveje om du kan drage nytte af nogle af ASP .NET's caching mekanismer. F.eks. hvis du har en side der er tung at generere, kan du med OutputCache direktivet angive, at den f.eks. skal caches i 10 minutter (hvis din side og/eller data tillader det).

Hvis der er noget bestemt data du ofte skal i databasen for at hente, så overvej at cache det i memory.

Personligt ville jeg bruge MSSQL til en større løsning. Under alle omstændigheder et rigtigt SQL Server produkt som f.eks. MSSQL, Oracle eller MySql et must (jeg har ingen reelle erfaringer med de sidste 2 - men med andre ord, ingen Access og ingen XML-løsninger). En dedikeret databaseserver er en god idé hvis du forventer meget load.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2008 - 20:06 #2
SQLServer er et udmærket valg til et web site med stor traffik. Du skal naturligvis
vurdere licens omkostningene.

Når du skal optimere din kode, så er det vigtigt at du fokuserer på det som har
betydning for performance.

Du skal også overveje om dit web site skal kunne skalere horisontalt (altså web delen,
SQLServer gør ikke). Hvis ja så har det nogle konsekvenser for din kode.
Avatar billede stfn Nybegynder
13. oktober 2008 - 21:11 #3
det jeg har i tankerne lige nu er en form for webbrowser spil og caching er selfølgelig en rigtig god ide til nogle af elementerne, fx de statiske items i spillet, men hvis der fx skal være et forum eller lignende og andre ting der skal opdateres løbende hvad skal jeg så overveje mest?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2008 - 21:27 #4
Overvej din brug af database nøje.

Design din database fornuftigt.

Sørg som minimum for at spil server, forum server og database server kan være 3 forskellige boxe.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2008 - 02:28 #5
stfn ?
Avatar billede stfn Nybegynder
28. oktober 2008 - 08:13 #6
yes så er jeg her :) tak for svarene det gav da lidt mere at tænke over. Smid svar
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2008 - 14:13 #7
svar

husk driis
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2009 - 02:18 #8
driis ?