Avatar billede hlt Juniormester
09. oktober 2008 - 17:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Class virker ikke

Hej,
Jeg forsøger at oprette en class fil som kan indeholde nogle funktioner som skal være tilgængelige fra alle aspx sider i projektet, men det virker ikke som om der er "hul" igennem. Jeg har forsøgt mig med et eksempel som jeg har fundet her på eksperten, men jeg kan ikke tilgå funktionen i class filen fra aspx siden. Koden er som følger:
ublic Class WebhelperClass
    Public Shared Function createDB() As System.Data.SqlClient.SqlConnection
        Dim conString As String = "Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=|DataDirectory|\ASPNETDB.MDF;Integrated Security=True;User Instance=True;connection timeout=60;"
        Dim con As New System.Data.SqlClient.SqlConnection(conString)
        Return con
    End Function
End Class

Og der hvor jeg forsøger at tilgå funktionen:
Dim con As New SqlConnection = WebhelperClass.createDB()

er der nogen der har en ide til hvad det er jeg har glemt?
PÅ forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2008 - 17:28 #1
Hvis enten din Helper.vb ligger i App_Code dir eller din Helper.dll ligger i bin dir,
saa boer det virke.
Avatar billede hlt Juniormester
09. oktober 2008 - 19:50 #2
Class filen ligger i App_code dir. Men kan det være noget med namespace at gøre?
Avatar billede hlt Juniormester
09. oktober 2008 - 21:58 #3
Fandt fejlen. Istedet for sætningen:
Dim con As New SqlConnection = WebhelperClass.createDB()
Skulle jeg skrive:
Dim con As SqlConnection = WebhelperClass.createDB()
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2008 - 22:02 #4
Hvilken fejl faar du ?
Avatar billede hlt Juniormester
10. oktober 2008 - 15:44 #5
Jeg får en fejl med "end of expression expected". Men det virker som sagt nu.
Avatar billede hlt Juniormester
10. oktober 2008 - 15:48 #6
Men nu har jeg et spørgsmål i forbindelse med ovenstående. Hvor åbner og lukker jeg forbindelsen?
Avatar billede hlt Juniormester
10. oktober 2008 - 19:17 #7
Men kan du forklare mig om det er særligt hensigtsmæssigt at lave funktionen, så man opretter en SQL connection via denne metode. Hvis det er for at lave en connection som man kun vil erklære et sted er det vel lige så godt, bare at lave funktionen så den returnere en streng med forbindelsens indstillinger. Eller har jeg misforstået noget?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2008 - 20:01 #8
Du åbner forbindelsen lige inden du skal bruge den og lukker den lige så snart du er
færdig med at bruge den. Det giver bedt performance.

----

En connection string vil du vel normalt hente fra web.config !

Og jeg er ikke overbevist om at den metode giver dig noget.

Men prøv evt. at hente DAAB og kig på hvordan de gør det.
Avatar billede hlt Juniormester
14. oktober 2008 - 10:05 #9
Hej,
jeg rettede det hele til, så metoden nu henter connectionstring'en fra config filen. Så når jeg får rettet det hele til er dét det eneste sted man henter info om databasen.
Men smider du et svar, så kan du få point. Du fik mig guidet ind på den rigtige løsning med config filen.
Hvad er DAAB iøvrigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. oktober 2008 - 15:36 #10