Avatar billede xsix Nybegynder
08. oktober 2008 - 09:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Object Oriented Database MySQL

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men nu har jeg en masse om OODB på uni, og jeg kan godt se hvordan man gør i access med at lave en relation mellem de forskellige databaser, men hvordan gør man det i MySQL? (Gerne hvordan man gør via phpMyAdmin)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2008 - 14:59 #1
Goer hvad ?

Hverken Access eller MySQL er objekt orienteret. PostgreSQL er en lille smule objekt orienteret.

I access kan du lave relationer mellem tabeller. Det kan du ogsaa i MySQL. I MySQL skal du bruge InnoDB tabeller for at faa foreign key constraints.
Avatar billede xsix Nybegynder
08. oktober 2008 - 19:05 #2
Hmm jamen det er det med InnoDB jeg så ikke aner hvordan man gør?
Jeg har kun mulighed for at sidde med phpMyAdmin.
Avatar billede egeriis Nybegynder
08. oktober 2008 - 21:57 #3
Først og fremmest skal dine tables være i InnoDB. Det kan du tjekke/ændre under Operations punktet, under de individuelle tabeller.

Dernæst kan du lave relations. Der kommer et link under strukturen. Jeg synes dog at phpMyAdmins UI er ret uforståeligt, hvorfor jeg anbefaler dig at sætte dig ind i hvordan du selv skriver dit query.

Tjek denne url: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/innodb-foreign-key-constraints.html
Bemærk at dette er URL til MySQL 5.0 dokumentationen. Du kan ændre versionen i menuen i venstre side, hvis du har en anden version.
Avatar billede xsix Nybegynder
08. oktober 2008 - 22:28 #4
Kunne ikke finde det der InnoDB nogen steder, men mens jeg sad og kiggede lidt rundt fandt jeg denne besked:
"The additional features for working with linked tables have been deactivated. To find out why click here."
Er det så InnoDB der også er deaktiveret?

Anyway, tror jeg prøver at læse lidt om det derinde, og så må jeg finde ud af det via den vej.

Mange tak for hjælpen arne_v og egeriis, men da det var egeriis der kom med link og forklaring til phpMyAdmin osv, så går pointene til ham, bare smid et svar. :)
Avatar billede egeriis Nybegynder
08. oktober 2008 - 23:02 #5
Du skal også lede efter der hvor der står MyISAM, som er den storage engine du højst sandsynligt kører med. Den skal du ændre til InnoDB.

Led efter InnoDB eller "Storage Engine".