Avatar billede b-fix Nybegynder
05. oktober 2008 - 11:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Asp / access - Kan ikke sammenligne dato

Jeg sidder med et håbløst problem i ASP håber en kan hjælpe.

Jeg har en database med events, som bl.a. har en dato.Ude på websiden har jeg brug for at vise event for en givet dag, sortere på dato osv.

Mit problem er følgende:
I min database har jeg defineret mit dato-felt som et dato-klokkeslæt felt i access databasen.
Når jeg indsætter dataværdier i databasen vises de som en kort dato eks. 16-11-2008. Mit problem kommer når jeg skal sammenligne datoen fra databasen med en anden i asp koden. Det optimale for mig er at sortere de data jeg får fra databasen allerede i sql strengen, så slipper jeg for at lave arrays etc.

Jeg har eksperimenteret med forskellige måder at skrive datoen på, men aldrig med det ønskede resultat:
“select * from event where ID_kalender = 'demo' and dato = '”&endato&”' order by dato” - dette giver en datatype fejl
“select * from event where ID_kalender = 'demo' and dato = ”&endato&” order by dato” - dette giver ingen fejl, men viser ingen poster.

Jeg har også forsøgt at sikre mig at datoen bliver opfattet som en korrekt dato via cdate og formatdatetime funktionerne, desværre også uden succes.
Laver jeg om på data-typen for dato inden i access så det er et tekst-felt virker sammenligningen. Jeg kan bare ikke sortere efter dato i min dropdown menu.

I min sidste desperation har jeg prøvet at lave et eksperiment inde i Access ved at afprøve selve SQL udtrækket, dette virkede heller ikke.

Screenshot af databasen: www.torstenfix.info/database.png
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. oktober 2008 - 11:57 #1
Prøv med:

dato = #"&endato&"# order
Avatar billede b-fix Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:27 #2
Lækkert, det ser ud til at virke. Hvad betyder # tegnet i sql sætningen?
Avatar billede w13 Novice
05. oktober 2008 - 12:35 #3
Det angiver, at det er af typen "dato".
Avatar billede b-fix Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:40 #4
det forklare en del hvorfor jeg havde problemer :)

w13 og thesurfer gider i oprette et svar så jeg kan dele points ud. Det er muligt at dele dem op ikke?
Avatar billede w13 Novice
05. oktober 2008 - 12:42 #5
Det er muligt, jo. Men jeg springer over. Har kun lige forklaret noget, som TheSurfer ellers ville have gjort, når han kom forbi. =)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. oktober 2008 - 13:45 #6
Yep :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. oktober 2008 - 13:48 #7
b-fix>
200 points er vist lidt for meget..

Hvis du også smider et svar, kan du nøjes med at give mig 15 points..
Avatar billede b-fix Nybegynder
05. oktober 2008 - 17:21 #8
Jeg har bøvlet med problemet i et godt stykke tid, så for mig er det uden tvivl 200 points værd.

Takker mange gang for hjælpen :)