Avatar billede neocron Nybegynder
05. oktober 2008 - 11:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

.htaccess - htpasswd som beskytter alt undtagen et dir

Hej,

Min private webserver har en del forskellige ting på sig. Ikke noget som er "Yderst Hemmeligt" i den forstand, men noget som jeg gerne vil holde for venner og familie, f.eks. billedalbums osv... Derudover har jeg noget som alle gerne må se, og har i den forbindelse oprettet en /var/www/public folder.

Mit spørgsmål lyder så, kan man lave en .htaccess / .htpasswd som ligger i /var/www/ som beskytter alle foldere UNDTAGEN public-folderen? (den skal både beskytte nuværende foldere og alle fremtidige som ikke eksplicit angives i filen).

Er dette muligt, og i givet fald, kan I hjælpe mig med det?
Avatar billede showsource Seniormester
05. oktober 2008 - 12:02 #1
Vil det ikke gi' mere mening at beskytte subdirs?
Altså en url
domain.dk/subdir/
kan tilgå's, men hvis man så vil på domain.dk skal man af med bruger og pass.
Det virker lidt fjollet i min logik.

Så hellere lade subdir være beskyttet, så alle og enhver kan komme på domain.dk
Avatar billede showsource Seniormester
05. oktober 2008 - 12:13 #2
Men udover det, nu det er din egen private, så kan du i httpd.conf tilføje

<Directory "fuld/disk/sti/til/publicfolder">
    Allow from all
    Satisfy any
</Directory>

eller, i den vhost som er defineret for dit host, tilføje

<Location "/publicfolder">
    Allow from all
    Satisfy any
</Location>
Avatar billede neocron Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:37 #3
Jo, du har faktisk ret i at det giver lidt mere mening at beskytte subdirs :)
Vil det indebære en seperat .htaccess i hver, eller kan man have én i roden der beskytter samtlige subdirs og laver?
Avatar billede neocron Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:38 #4
altså således at xx.xx.xx.xx/random_subdir_her/ er beskyttet hvorimod at xx.xx.xx.xx kan tilgåes.
Avatar billede showsource Seniormester
05. oktober 2008 - 22:59 #5
ehh, og lave en dynamisk beskyttelse af alle underdir tror jeg ikke du kan.
Men jeg ved det ikke 100%

Men fra det dir du beskytter, vil alle underdirs også være beskyttet.
Avatar billede neocron Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:52 #6
Det vil i så fald være fint for mig :)
Vil du smide et svar, så får du et par velfortjente points?
Avatar billede showsource Seniormester
07. oktober 2008 - 07:13 #7
ok