Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
03. oktober 2008 - 17:19 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Gemmer ikke data

JEg sidder og leger med windows form programming i VS2008, har lavet en lille "dims" der gemmer data in en database lokalt (MyData.mdf) og viser det så i en listbox.

Men når jeg åbner programmet igen har den ikke gemt noget, den gemmer kun når programmet er åbent, derefter er alt væk?

Har vedhæftet filen:
Imports System.Data
Imports System.Data.SqlClient
Imports System.Data.OleDb

Public Class Form1
    ' A data set for use by the form
    Dim mydataset As DataSet = New DataSet()

    Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        ' Configure the connection
        Dim strconn = "Data Source=.\SQLExpress;Integrated Security=true;AttachDbFilename=minsti.....App_Data\MyData.mdf;User Instance=true;"
        Dim conn As SqlConnection = New SqlConnection(strconn)
        ' Create the adapter from the connection
        Dim adapter As SqlDataAdapter = New SqlDataAdapter(conn.CreateCommand())
        adapter.SelectCommand.CommandText = "select * from BrowserData"
        ' Fill the data set with the Customers table
        adapter.Fill(mydataset)

        ' Populate list box
        PopulateListBox()
    End Sub

    Sub PopulateListBox()
        ' Clear the list box
        ListBox.Items.Clear()

        ' Enumerate cached data
        Dim row As DataRow
        For Each row In mydataset.Tables(0).Rows
            Dim item As String = row("name") & ", " & row("bid")
            ListBox.Items.Add(item)
        Next

    End Sub

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        ' Ask table for an empty DataRow
        Dim row As DataRow = mydataset.Tables(0).NewRow()

        ' Fill DataRow with column data
        row("name") = TextBox1.Text
        row("date") = DateAndTime.Now

        ' Add DataRow to the table
        mydataset.Tables(0).Rows.Add(row)

        ' Update list box
        PopulateListBox()
    End Sub

End Class
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2008 - 17:38 #1
Jeg kan ikke se nogen steder i koden hvor databasen opdateres.
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
03. oktober 2008 - 17:42 #2
Jeg fulgte en guide hvor jeg har dette fra, men det er vel det der er problemet så?!
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
03. oktober 2008 - 17:45 #3
Jeg ville egentlig også hellere have en insert sætning syntes det her virker mystisk, men ?! er stadig lidt grøn indenfor dette område.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2008 - 17:54 #4
Opdatering kode ville nok se ud noget lignende:

adapter.Update(mydataset)
mydataset.AcceptChanges
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
03. oktober 2008 - 17:57 #5
Har sat det ind efter adapter.Fill(mydataset), men det virker stadig ikke
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2008 - 18:19 #6
Det skal koeres efter at der er rettet i data.
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
03. oktober 2008 - 18:23 #7
Der er ikke rettet i data, men der er tilføjet data
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2008 - 18:28 #8
efter at der er tilfoejet data
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
03. oktober 2008 - 18:32 #9
Virker ikke, den vil stadig godt vise det i listboxen, men hvis jeg trykker Show table data er der intet
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2008 - 01:22 #10
Prøv og post koden som den ser ud nu.
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
04. oktober 2008 - 10:58 #11
Imports System.Data
Imports System.Data.SqlClient
Imports System.Data.OleDb

Public Class Form1
    ' A data set for use by the form
    Dim mydataset As DataSet = New DataSet()

    Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        ' Configure the connection
        Dim strconn = "Data Source=.\SQLExpress;Integrated Security=true;AttachDbFilename=C:\Users\kette\Documents\Visual Studio 2008\Projects\WindowsApplication1\WindowsApplication1\App_Data\MyData1.mdf;User Instance=True;"
        Dim conn As SqlConnection = New SqlConnection(strconn)
        ' Create the adapter from the connection
        Dim adapter As SqlDataAdapter = New SqlDataAdapter(conn.CreateCommand())
        adapter.SelectCommand.CommandText = "select * from BrowserData"
        ' Fill the data set with the Customers table
        adapter.Fill(mydataset)

        ' Populate list box
        PopulateListBox()
    End Sub

    Sub PopulateListBox()
        ' Clear the list box

        ' Enumerate cached data
        Dim row As DataRow
        For Each row In mydataset.Tables(0).Rows
            Dim item As String = row("name") & ", " & row("bid")
            ListBox.Items.Add(item)
        Next

    End Sub

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        ' Ask table for an empty DataRow
        Dim row As DataRow = mydataset.Tables(0).NewRow()

        ' Fill DataRow with column data
        row("name") = TextBox1.Text
        row("date") = DateAndTime.Now

        ' Add DataRow to the table
        mydataset.Tables(0).Rows.Add(row)
        mydataset.AcceptChanges()
        ' Update list box

        PopulateListBox()
    End Sub

End Class
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
04. oktober 2008 - 11:02 #12
Det er som om at den ikke gemmer data i databasen fordi når listboxen viser det gemte data, viser den ikke BID, som har auto_increment sat op, så jeg har mine anelser.
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
04. oktober 2008 - 11:02 #13
Kunne du foreslå en god bog mht. programming i dette, sådan til fremtidig brug :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2008 - 16:26 #14
Hm.

Måske jeg skulle forklare de 2 linier lidt !

adapter.Update(mydataset) ' opdaterer databasen med ændringer
mydataset.AcceptChanges ' fortæller at ændringerne er lavet og ikke skal laves igen

og da du kun laver den sidste, så ...
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
04. oktober 2008 - 16:55 #15
problemet er af jeg får en fejl ved at indsætte begge
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
04. oktober 2008 - 16:57 #16
Name 'adapter' is not declared
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2008 - 17:15 #17
adapter (og conn) skal flyttes ud på samme niveau som mydataset
Avatar billede stairway_to_heaven Nybegynder
06. oktober 2008 - 09:20 #18
Der sker stadigvæk ingenting jeg lukker spørgsmålet nu, smid endelig et svar så får du point og det er fordi du hjlp mig videre :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2008 - 04:42 #19
OK