Avatar billede nidyahou Praktikant
01. oktober 2008 - 15:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

fejl i select systemNullExceptipon

Line 84:                    funcDD.DataValueField = "ID";
Line 85:                    if (funcDD.Items != null)
Line 86:                        if (funcDD.Items.FindByValue(
Line 87:                            SelectedCrewMember.CrewMemberID.ToString()) != null)
Line 88:                        {

jeg får fejl i line 86 hvordan skal det forstås?
Avatar billede qua Nybegynder
01. oktober 2008 - 19:30 #1
Undtagelsen skal tolkes som at der enten ikke er nogle elementer i funcDD.Items, CrewMemberId eller SelectedCrewMember er Nothing/Null.
Avatar billede nidyahou Praktikant
01. oktober 2008 - 23:14 #2
okay her er hvad jeg har:

              Response.Write("crewmember id " + SelectedCrewMember.CrewMemberID);
                        Response.Write("index " + funcDD.Items.IndexOf(funcDD.Items.FindByValue(SelectedCrewMember.CrewMemberID.ToString())).ToString());
                            funcDD.SelectedIndex = funcDD.Items.IndexOf(funcDD.Items.FindByValue(SelectedCrewMember.CrewMemberID.ToString()));
                        Response.Write("index " + funcDD.SelectedIndex);

i et givent tilfælde er crewmemberID = 10
index er 1 begge gange, men det er uanset hvilket id på listen der er valgt - hvorfor?
Avatar billede nidyahou Praktikant
02. oktober 2008 - 10:04 #3
index på selectedindex returnerer 0, men den anden returnerer 1 uanset hvad der er valgt på listen
Avatar billede qua Nybegynder
02. oktober 2008 - 11:41 #4
Du har et 'CrewMemberID' som i dette filfælde er lig 10. Så prøver du at finde en streng-værdi i din listbox som har værdien 10, og det ListViewItem, der opfylder den egenskab vil du gerne have some valgte ListViewItem i din DropDownList.

Er det den logik du kører lige pt? Det ville kræve at din DropDownList var fyldt med tal, der repræsenterede alle CrewMemberIDs.

Hvis du gerne vil sætte et bestemt index til valgte index kan du bruge følgende kode:
Avatar billede nidyahou Praktikant
02. oktober 2008 - 11:43 #5
min problem var at jeg havde databind efter jeg prøvede at finde en value - drop et svar som tak for hjælp :)
Avatar billede qua Nybegynder
02. oktober 2008 - 12:11 #6
Ikke meget hjælp jeg fik givet :)
Avatar billede nidyahou Praktikant
02. oktober 2008 - 14:46 #7
Det bragte mig da et stykke videre :) Alle de skub man får på vejen er jo brugbare, selv hvis man har fundet løsningen er det da rart at der er nogen der hjælper :D