Avatar billede ravnborg Nybegynder
27. september 2008 - 17:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at lave script

Jeg har brug for et lille script.

Scriptet skal indeholde en variabel, der når siden hentes sættes til nul.
Denne variabel skal vises i toppen af siden.

Så skal der være to onclick, en der lægger 1 til før nævnte variabel ,og en der trækker 1 fra.

Til sidst skal der sammen med variablen vises en lille tekst når variablen er lig med 10.

Jeg håber det er til at forstå, ellers spørg i bare.
Avatar billede virus Nybegynder
27. september 2008 - 20:06 #1
<script>
var variabel = 0;

function tilfra(vaerdi){
  variabel+vaerdi;
  if (variabel == 10) alert('variabel er 10')
}
</script>

<html><body>
<input type="button" value="til" onclick="tilfra(+1)"><input type="button" value="fra" onclick="tilfra(-1)">
</body></html>
Avatar billede virus Nybegynder
27. september 2008 - 20:06 #2
Ej testet men det er nok ala den vej du vil
Avatar billede ravnborg Nybegynder
27. september 2008 - 22:29 #3
Det er noget i den stil jeg gerne vil, men jeg kan ikke få det til at virke.
Der kommer ikke en alert, efter 10 tryk på til.
Avatar billede roenving Novice
28. september 2008 - 06:04 #4
-- nu var der lige en absolut væsentlig fejl, men ellers er ideen god nok, f.eks.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Vis tal -- og reagér ved 10</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;border:0px;padding:0px;font-family:tahoma,verdana,arial,sans-serif;font-size:small;}
#visTal{width:200px;top:50px;right:33px;position:absolute;text-align:center}
#knapper{width:800px;text-align:right;}
</style>
<script type="text/javascript">
var num = 0;
function tilfra(vaerdi){
  num += vaerdi;
  document.getElementById("tal").firstChild.nodeValue = num;
  document.getElementById("kommentar").style.display = num >= 10 ? "inline" : "none";
}
</script>
</head>
<body>
<div id="visTal">Nu er variabel: <span id="tal">0</span><br><span id="kommentar" style="display:none;">Nu er variablen 10 eller over !-)</span></div>
<div id="knapper"><input type="button" value="til" onclick="tilfra(+1)"><input type="button" value="fra" onclick="tilfra(-1)"></div>
</body>
</html>
Avatar billede ravnborg Nybegynder
28. september 2008 - 09:12 #5
roenving det virker fint, opret bare et svar.
Avatar billede roenving Novice
29. september 2008 - 02:09 #6
Vi kan vel dele '-)
Avatar billede ravnborg Nybegynder
30. september 2008 - 23:10 #7
Det er jeg med på.
Så skal vi lige have virus til at oprette et svar.
Avatar billede ravnborg Nybegynder
12. oktober 2008 - 11:36 #8
Jeg lukker..

tak for hjælpen til jer begge.
Avatar billede roenving Novice
12. oktober 2008 - 13:35 #9
-- og jeg takker for point ;~}