Avatar billede eukanaba Nybegynder
26. september 2008 - 17:43 Der er 14 kommentarer

MySQL fejl - Dreamcast

Jeg forstår mig ikke på MySQL, men jeg har en gammel hjemmeside der ikke længere virker som den skal. Tror one.com har lavet en opdatering så det ikke virker som før.

http://dreamcast.hoegsberg.net/ <---- Siden med fejl

Prøv og login:
username: test
password: 123456

Når man vil opdatere sin profil ved at trykke edituser og så trykker update så får man denne fejl:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'connection = '', os = '', gfx = '', text = '' where id = '114'' at line 3

Nogen der ved hvad jeg skal gøre?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2008 - 18:39 #1
Hvis det har virket og ikke virker nu, så kan det eventuelt skyldes, at din webserver ikke længere har register_globals sat til. Register_globals gør, at en navn fra querystring eller form automatisk bliver til $navn. Det er meget, meget lang tid siden man er blevet frarådet at gøre det på den måde. Din kode skal derfor skrives om (hvis altså det er derfor)
Avatar billede eukanaba Nybegynder
26. september 2008 - 19:05 #2
"Register Globals" er en indstilling i PHP, som af sikkerhedsgrunde som standard er slået fra. Før du slår den til, bør du læse denne side, som forklarer sikkerhed og konsekvenser i forbindelse med indstillingen.

Ovenstående står der hos one.com.
Det er dem siden ligger ved og det har den altid gjort. Så "Register Globals" må jo have været slået fra altid, og derfor kan det jo ikke være grunden til den fejl jeg får nu?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2008 - 19:12 #3
Det ved du så bedre end mig - jeg kender intet til one.com.

Men det er da et godt gæt ud fra de oplyaninger du gav.
Avatar billede eukanaba Nybegynder
26. september 2008 - 19:16 #4
Ja tror mere det måske er fordi der er et felt der hedder 'connection'. mysql har en række beskyttede ord man ikke kan bruge, muligvis er connection tilføjet ved en opdatering af mysql. det er mit umiddelbare bud. Men jeg har ikke forstand på at lave det om, såfremt det er fejlen. :(
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2008 - 19:20 #5
Det kunne vel give den fejl, men connection ser ikke ud til at være et reserveret ord: http://dev.mysql.com/doc/refman/6.0/en/reserved-words.html
Kan det passe at værdierne vi kan se for connection, os, gfx og text skal være tomme?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2008 - 19:22 #6
Og det er så ikke korrekt. På siden jeg linker til:

"Note that 'CONNECTION' is a reserved word in any MySQL 5 version prior to 5.0.42.

It doesn't appear in the list above since it's not reserved in the most recent version, but you may be bitten by this if your distribution ships an older 5.0 revision."

Har one.com flyttet dig til en gammel mysql-server?

Du kan rette det ved at skrive `-ere rundt om:  `connection`
Avatar billede eukanaba Nybegynder
26. september 2008 - 19:23 #7
Nej normalt kan man skrive i de felter. Min profil har noget tekst i de felter. Prøv evt. at se det via userlist når du er logget ind med test brugeren.
Avatar billede eukanaba Nybegynder
26. september 2008 - 19:25 #8
-ere

Forstår ikke? skal jeg hente filen via ftp og rette i den eller hvordan?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2008 - 19:34 #9
Jeg har ikke logget ind med testbrugeren.

Start med at finde ud hvilken mysql-version du kører med. Og så, ja, så kan det vel rettes ved at hente filen med ftp. Men om du selv skal gøre det, ved jeg ikke.
Avatar billede eukanaba Nybegynder
26. september 2008 - 19:35 #10
Serverversion: 5.0.32-Debian_7etch6-log
Avatar billede eukanaba Nybegynder
26. september 2008 - 19:45 #11
Kender du nogen der kan rettet så det virker? Ser ud til jeg har en gammel server jo.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2008 - 19:46 #12
Nej. Men der kommer nok nogen (det bliver ikke mig).
Avatar billede eukanaba Nybegynder
26. september 2008 - 19:52 #13
Oki ;) Håber der kommer en venlig sjæl forbi der kan det der så.
Avatar billede eukanaba Nybegynder
26. september 2008 - 22:13 #14
Har forsøgt selv nu.. Og det lykkedes at få det til at virke ved at omdøbe connection til internet. :D