Avatar billede _on_ Nybegynder
25. september 2008 - 19:22 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Access database i Visual Studio 2005

Hej

Jeg er nået grænsen for hvad der kan lade sig gøre i access når det drejer sig om brugergrænseflade, så derfor er jeg begyndt at kigge på Studio 2005. Jeg støder dog straks på et problem med at oprette en forbindelse til min Access database.
Databasen er med sikkerhed på brugerniveau og har en seperat arbejdsgruppefil. Uanset hvad jeg gør kan jeg ikke få Studio 2005 til at oprette en forbindelse til denne database. Den siger at arbejdsgruppefilen mangler, men det gør den ikke, den ligger i samme bibliotek som databasen.
Hvordan får jeg Studio 2005 til at bruge den arbejdsgruppefil som jeg har liggende sammen med databasen.

Mvh
ON
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2008 - 08:35 #1
Well if you asked for VB6 then it would be no problem but VB.NET is a different matter.

You need to include the path to the workgroup file in the connection string.

http://www.java2s.com/Code/VB/Database-ADO.net/OleDbConnectionConnectionStringforAccessdatabase.htm

And I'm guessing its in the System database=""""; parameter
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2008 - 08:37 #2
Avatar billede _on_ Nybegynder
26. september 2008 - 12:01 #3
Egentlig vil jeg helst bruge VB6, da jeg kender lidt til den i for´vejen, men jeg har ikke kunne finde et sted og købe den.
Har du evt. kendskab til et sted hvor den kan købes?
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2008 - 15:32 #4
No, I dont think its sold any longer.
Avatar billede _on_ Nybegynder
26. september 2008 - 17:01 #5
Ok, jeg fik det til at virke. Men, men men....
Er du så færdig, det er langsomt, også i en kompileret udgave, og det er på min quad core 2Gb maskine, og det duer ikke :)
Det færdige program skal kunne afvikles på små ældre maskiner, så det må jeg nok droppe og så bare acceptere at projektet ikke kan udbygges mere. Mine tanker har været på delphi, men en delphi koster omkring 20 kilo, og det er lidt i overkanten :)
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2008 - 17:17 #6
whats is slow?
I've made VB6 programs with Access on VERY old PC's (1995) and performance is good.
Avatar billede _on_ Nybegynder
26. september 2008 - 17:29 #7
Tjo, men nu skriver du VB6, den jeg tester i øjeblikket er Studio 2005.
Jeg har lavet nogle forsøg med datagrids, og opdateringen i dem er ganske langsom. Hvis man scroller i dem, "skvulper" data ned over skærmen, og det ved jeg at nogle af dem der skal bruge det vil blive iriteret over (inklusiv mig selv :) )
Det er muligt at det har noget med .net og gøre (hvilket jeg i øvrigt er lidt modstander af) :)
Avatar billede terry Ekspert
27. september 2008 - 10:38 #8
I dont have much experience with .NET but I wouldnt have thought it would be much slower than VB6 on the same PC and on a newer PC I would expect better performance. But in the end you have to compare the same application/data to get a true picture.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2008 - 13:49 #9
VB.NET should be faster than VB6.

På nutidigt hardware ihvertfald.

Hvilken CPU og hvor meget RAM ?
Avatar billede _on_ Nybegynder
27. september 2008 - 17:19 #10
Min egen hjemme maskine er en Phenom 9950 med 2GB Corsair Dominator, men maskinerne på mit arbejde som skal afvikle programmet/databasen er single core af ældre herkomst hvoraf nogle har <512KB RAM.
Men jeg tror faktisk jeg afinstallerer denne 2005 Express og slår mig til tåls med hvad der kan la' sig gøre i access :)
Jeg bryder mig ikke om at skulle ha' .net installeret bare for at kunne afvikle en database :)
Men tak for alle input...
Avatar billede terry Ekspert
27. september 2008 - 18:24 #11
"Jeg er nået grænsen for hvad der kan lade sig gøre i access når det drejer sig om brugergrænseflade"

Well as long as you dont need to draw complex graphics (http://www.eksperten.dk/spm/846353) then Access can do quiet a lot, and if you cant manage with the componenets which are shipped as standard then there are loads of 3rd party components too.
http://www.fmsinc.com/MicrosoftAccess/Controls.html

Avatar billede _on_ Nybegynder
01. oktober 2008 - 07:32 #12
Tja, jeg kan godt se hvad du mener. Det er bare ærgeligt at der ikke er en kontrol der giver en slags Canvas som i Delphi :)
Avatar billede terry Ekspert
01. oktober 2008 - 08:19 #13
Canvas?
Avatar billede _on_ Nybegynder
01. oktober 2008 - 21:17 #14
Delphi har et object (TCanvas) som gir' adgang til Windows gdi tegnefunktioner.