Avatar billede larskoch Nybegynder
25. september 2008 - 14:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Flere kriterier i sql forespørgsel

Hej!
Jeg har et excel ark hvor jeg skal hente data over fra en acces database ud fra forskellige kriterier som indtastes i nogle felter. Hvordan skriver jeg lige dette i sql strengen....

Database:
Kolonne1 Kolonne2 Kolonne3
5        57      1
3        57      2
4        42      2
4        42      1

Betingelse 1:
Kolonne1 = 3 hvor kolonne 3 = 1
Betingelse 2:
Kolonne1 >4
Betingelse 3:
Kolonne1 = 5 hvor kolonne 2 = 57 og hvor kolonne 3 <3
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
25. september 2008 - 14:38 #1
Betingelse 2 er lidt sær, da den vil gøre betingelse 3 meningsløs.

Select * from Table
where
(kolonne1 = 3 AND kolonne3 = 1) OR
(kolonne1 = 5 AND kolonne2=57 AND kolonne3 < 3)
Avatar billede larskoch Nybegynder
26. september 2008 - 06:37 #2
Betingelse 2 som jeg skrev var en skrivefejl - jeg er enig med dig i din select men mit problem er, at det skal være muligt, at søge på unikke felter uafhængigt af hinanden ved at indtaste søgekriterier i felter i excel. Hvordan fortæller jeg lige, at den skal være ligeglad med indholdet i en kolonne i et kriterie og ikke i et andet kriterie inden for samme søgning? Hvordan fortæller jeg, at der i en søgning kun en eller flere kriterier?
Avatar billede larskoch Nybegynder
26. september 2008 - 06:58 #3
Skrevet på en anden måde: I excel vil jeg gerne lave samme mulighed for manuel søgning som i access - hvor man indtaster kriterier i felter:
Eks. forespørgsel i Access

    Felt: Kolonne1 Kolonne2 Kolonne3 Kolonne4 Kolonne5 Kolonne6 o.s.v.
  Tabel: Ark1    Ark1    Ark1    Ark1    Ark1    Ark1
  Sorter:
    Vis:
Kriterie: 3                1
  eller: 4
          5        57      <3
Avatar billede larskoch Nybegynder
09. marts 2009 - 17:09 #4
ok