Avatar billede giereck Nybegynder
24. september 2008 - 12:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Delphi læs fra XML

Hej,

Jeg er rimelig ny inden for Delphi Pascal (Delphi 2007 win32), og jeg står nu og skal læse data fra et xml dokument ind i min windows applikation. Så vidt jeg kan se følger der ikke de vilde ting med som standard mht. håndtering af xml dokumenter.

Anbefaler I at jeg henter og bruger en tredjeparts component og i så fald hvilken? Jeg har kigget lidt på MSXML, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at bruge den i Delphi, efter jeg har installeret den.

Men i bund og grund: Jeg har en win32 applikation. Jeg skal læse fra et xml doc. Hvad skal jeg gøre?

Venlig hilsen
Giereck
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2008 - 21:16 #1
Der er adskillige muligheder for XML i Delphi.

TXMLDocument er en af dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2008 - 21:16 #2
(lidt googling antyder at den faktisk bruger MSXML)
Avatar billede hrc Mester
24. september 2008 - 22:35 #3
Hvis du tager komponentlisten <ctrl-alt-p>, kan du se den viser forskellige muligheder afhængig af om du er i form-design (dvs. DFM-filen) eller i programmerings-tilstand (dvs. PAS-filen). Har du en form på skærmen kan du skifte mellem disse vha. <F12>.

Vælg pas-filen og i komponentlisten "Delphi Project | XML". Der er kun en komponent, "XML Data Binding". Dobbeltklik på denne hvorefter en "ekspert" åbner. Her kan du angive et xml-skema eller en xml-fil og når du trykker OK, genererer den en klasse der kan læse din xml-fil uden at skulle bruge den sindssyge navigering man plejer i XML.

Det virker ret godt, men kan dog ikke håndtere attributter i xml-opbygningen.
Avatar billede giereck Nybegynder
25. september 2008 - 11:18 #4
hrc! Det virker perfekt. Tak for din forklaring :)
Send mig et svar.
Avatar billede hrc Mester
25. september 2008 - 12:33 #5
Godt det virkede.
Avatar billede giereck Nybegynder
25. september 2008 - 22:38 #6
taxa igen :)