Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. september 2008 - 18:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til matematik, geomatri m. sin og cos

hej..

har nogle få opgaver som jeg meget, meget gerne vil ha hjælp til..

Den første lyder således:
I en trekant ABC er Vinkel C ret. Endvidere er siden b = 3, og vinkelhalveringslinjen til vinkel A = 4

a) Tegn en model af situationen, og bestem de ukendte sider og vinkler i trekant ABC

...

Jeg er helt væk, jeg kan simpelthen ikke tegne en trekant ud fra de oplysninger... nogle der kan det ?

>Jeg har et par andre opgaver, men lad os starte med denne.

Mange tak på forhånd, point gives gerne til den der kan give et godt svar :P
Avatar billede walfi Nybegynder
23. september 2008 - 18:31 #1
Du skal lave en mindre trekant i trekanten, hvor du kender Vinkelhalveringslinjen til A samt side b. Du kan nu enten bruge eller sinusrelationen:
a/Sin(A)=b/Sin(b)=c/Sin(c)
eller
c^2=a^2+b^2
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. september 2008 - 18:42 #2
tak for svaret, men jeg forstår stadig ikke hvordan jeg skal konstruere trekanten... kan du ikke være sød og skrive trin for trin hvad jeg skal gøre ? Det er vinkelhalveringslinjen der driller mig, synes ikke rigtig jeg ka lave en trekant ud fra de to oplysninger...
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. september 2008 - 19:01 #3
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. september 2008 - 19:09 #4
C = ret vinkel
b = 3
linjen der går ned i midten (vikelhalveringslinjen) = 4

Når du har tegnet vinkelhalveringslinjen, får du en lille retvinklet trekant inde i den store trekant. I denne lille trekant kender du siden b og siden som består af vinkelhalveringslinjen, dette er nok til at regne ud vinkel A af den lille trekant. Denne vinkel er det halve af vinkel A på den store trekant (Det er derfor det hedder vinkelhalveringslinjen!!), så du ganger den med 2, og har nu vinkel A i din ABC trekant.

Nu kan du bruge dine formler for retvinklede trekanter for at regne resten af vinklerne og siderne ud.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. september 2008 - 19:11 #5
hvis jeg laver figuren ligesom på tegningen aaberg, bliver min vinkel A 80 grader, og halvverings vinklen altså 40 grader... figuren bliver bare riiigtig lang, så det må være forkert... fatter ik hva jeg gør forkert... burde sku ik være så vært...

Efter bundlinjen er tegnet, tegner jeg den rette linje b op af, så den er 3 cm.
Fra vinkel A tegner jeg en 4cm lang linje ned på linje a.
Nu har jeg den lille trekant, med en ret vinkel, og med vinkel A på 40 grader. så skal jeg tegne den store vinkel, men nu skal vinkel A jo være 80 grader, ellers er der jo ingen vinkelhalveringslinje... hva faaaen gør jeg forkert ?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. september 2008 - 19:20 #6
nååeh ok... jeg tror mit problem lå i at jeg målte med en vinkelmåler efter jeg havde tegnet den lille trekant... der målte jeg vinkel A i den lille trekant til 40 grader, og tænkte at den virkelige vinkel A derfor må være 80 grader...

forstår stadig ikke hvad der er galt i den metode ?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. september 2008 - 19:33 #7
nu får jeg stadig vinkel A i den lille trekant til at være omkring 40 grader... det ka da ikke passe !!!

Er i ikke søde lige at prøve at løse opgaven for mig... fatter virkelig ikke hvad jeg gør forkert!!

jeg brugte sætningen:

Cos(A) = b/c -->

Cos (A) = 3/4

Cos^-1(0,75) = 41.41 grader... ???
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. september 2008 - 19:35 #8
Så vidt jeg kan se er det rigtigt de du gør. Står der nogen steder at side b ikke må være lang?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. september 2008 - 19:44 #9
altså linje c, hypotenusen er meget lang, og det ser meget akavet ud i forhold til at det er en opgave hvor du skal have en skitse af trekanten med...

side b SKAL jo være 3 cm (ellers havde det ikke været et problem) og dermed kommer linje c, hypotenusen, til at være 20 cm !!!! det ser meget forkert ud...

tror at trekanten skal ligne den du linkede til
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. september 2008 - 20:23 #10
Den jeg linkede til er bare en skitse, og det er helt tydeligt på den, at hvis b er 3, så må c være meget længere end den er på skitsen, for at vinkelhalveringslinjen kan blive 4!! På skitsen er vinkelhalveringslinjen nærmere 3.2, hvis b er 3

c skal være lang. Din udregning er rigtig. Nu har jeg endda fundet min gamle matematikbog frem og slået sinus/cosinus reglerne for retvinklede trekanter op, og Cos^-1(b/c) er rigtigt.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. september 2008 - 15:52 #11
hej aaberg!

Undskyld jeg "brændte" dig af, men havde helt glemt tråden!
Figuren BLEV lang, og det var også korrekt!
Blev bare forvirret mht til skiten og så mine egne tal...

Men alt er fint, og du skal selv have point.
læg et svar!
Avatar billede aaberg Nybegynder
30. september 2008 - 16:05 #12
:-)
Avatar billede Per H. Christiansen Praktikant
28. september 2017 - 23:04 #13