Avatar billede nemezis Nybegynder
25. juni 2001 - 23:02 Der er 8 kommentarer og
6 løsninger

Hvilket OS?

Hvilket OS ville være det hurtigste til en webserver?
Har selv tænkt på Solaris, Red Hat, Debian, FreeBSD...

Skal køre Apache med enten JSP, PHP, eller PERL...
Da det pt er de eneste sprog jeg kan.
(nå jah, også ASP. Men det er ikke en mulighed. SuX)

Hvilket af disse sprog er det hurtigste?
Brugervenlighed er et fedt.. det skal bare kunne trække en helvedes masse brugere :-)
Avatar billede peter_m Nybegynder
26. juni 2001 - 13:07 #1
Det er lidt efter smag og behag men RH har default
PHP og PERL og er rimlig nem at komme igang med. og + mysql

Avatar billede nemezis Nybegynder
26. juni 2001 - 21:45 #2
Det er ikke noget svar på spørgsmålet!

Det jeg vil vide er, hvilen sammensætning, der ville kunne håndtere flest samtidige brugere:
Solaris, Red Hat, Debian, FreeBSD
kombineret med hhv:
JSP, PHP, eller PERL

Er der nogen, der kender til sådanne målinger?
Avatar billede stangen Nybegynder
27. juni 2001 - 13:40 #3
Jeg har selv søgt det samme svar og fandt efter lidt søgen en test lavet over linux-distributioner. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hverken hvem der lavede testen eller om det var i et blad eller på internettet.
Konklusionen kan jeg imidlertid huske og den fastlog at FreeBSD var at foretrække hvis serveren udelukkende skulle bruges som webserver(apache). Der blev lagt vægt på ting som antal samtidige brugere, stabilitet, hvor hurtigt den eksekverede kode og alt det andet som nu er vigtigt for en webserver.
Med hensyn til Solaris har jeg ikke noget info, men hvis webserveren skal køre på en lille i386, tror jeg linux-distributionerne er hurtigere.
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:13 #4
FreeBSD
PHP
MySQL

Har jeg hørt skulle rykke hårdest :)
Avatar billede skwat Praktikant
02. juli 2001 - 22:39 #5
http://www.bsd-dk.dk er der links til forskellige test hvor FreeBSD vinder som Webserver under meget belastning, Linux vinder ved laver belastning.
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
08. juli 2001 - 15:19 #6
Som en sidebemærkning: Hvis man kan nøjes med statiske sider (eller har mange sådanne), er Linux (Redhat) kerne 2.4.x plus Tux vist også ret hurtigt

mvh Søren
Avatar billede skwat Praktikant
11. juli 2001 - 08:33 #7
hello jeg har faktisk svaret på dit spm.
Avatar billede ianj Nybegynder
14. juli 2001 - 19:45 #8
Alt afhængig af hardware ville jeg kombinere følgende:
Debian GNU/Linux med en 2.4.6 kernel
mod_perl på en Apache 1.3.20
PostGreSQL 7.0

Hvis vi snakker sikkerhed, og non-SMP er det:
OpenBSD 2.9-RELEASE
mod_perl på en Apache 1.3.20
PostGreSQL 7.0

/Ian - ADVICE A/S
Avatar billede milpoer Nybegynder
16. juli 2001 - 13:39 #9
Jeg har nu haft min OpenBSD Server oppe og køre i ca. 25 dage, og der har ikke været et eneste problem, så det vil jeg klart anbefale ligesom Ianj gør det..

Så OpenBSD.org start der og se mulighederne.
Avatar billede bjd Nybegynder
28. juli 2001 - 01:35 #10
FreeBSD skulle være det bedste valg i forbindelse med en webserver såfremt det er hastighed og stabilitet du efterspørger.
Avatar billede mdr Nybegynder
02. august 2001 - 23:12 #11
Det er meget svært at komme ind på noget brugbart, da der altid er tilhængere for det ene frem for det andet, og hvordan de forskellige individer kommer frem til deres forskellige konklusioner er normalt basseret på erfaring og brug af systemerne. Men uanset om en person der har kørt et eller andet Unix system i mange år, men aldrig kørt det i et kommercielt enviroment, men kun til mindre system belasteninger, er det problematisk at vudere validiteten af folks erfaringer, og det kan derfor være et problem at få dessiderede svar på sådanne spørgsmål som du her har stillet.

Jeg har selv arbejdet med og administreret Unix systemer i 6 år, både i store kommercielle løsninger, mindre løsninger og til private foremål, og kan derpå give dig mine anbefalinger.

Hvis du vil have et alsidigt U*ix system, der yder noget der ligner den bedste performance inden for webserver afvikling, vil jeg helt sikkert anbefale FreeBSD. FreeBSD er basseret på BSD4.3 Lite, og er hvad man kalder et rigtigt Un*x system, i modsætning til f.eks. Linux og de forskellige varianter heraf.

FreeBSD kan tilbyde en solid afvikling, da FreeBSD har en af de mest udviklede TCP/IP-stacks til dato, og har store integrations muligheder grundet dets store Ports collection, der giver problem fri compiling (i de fleste tilfælde).

Sun Solaris, er et virkeligt solidt system, og er bygget på System V (rigtig Un*x), dog skal den performance der er på x86-platformen, ikke ligges til sammenligning for den der ydes på SPARC-stations. Sun Solaris x86 kan også være noget være noget at få til at køre med hardware, og Sun\'s HDLC-compatibility liste skal nøje følges. Man har ikke den gode Ports-collection som fra FreeBSD, og det kan være problematisk for en nybegynder at få ting til at compile på Solaris, dog er der Sun packages til stede der kan hentes fra forskellige stedder.

Apache og PHP er noget der er nemt at få til at compile på FreeBSD fra dets Ports-collection og Perl5 er allerede integreret i de nye -RELEASE\'s.

MySQL, Postgresql, mod_perl og what not, er også i FreeBSD\'s ports.

Det skal så lige siges at ASP-support er noget der er support for under Apache, og jeg henviser til \"http://www.apache-asp.org/\" for yderligere information.

Min konklusion vil helt sikkert være FreeBSD is your best choise. Jeg vil ikke komme med alle mulige links til benchmarks, der alligevelle er af betænkelig validitet, men kan nævne at www.hotmail.com blev powered af FreeBSD (dele gør stadigt) og utallige andre..

Held og lykke

Med venlig hilsen
Mourad de Riche
Avatar billede umbra Nybegynder
25. oktober 2001 - 04:14 #12
Novell er det OS hvor den indbyggede webserder kan håntere flest brugere helt uden sammenligning og endda på en lille maskine.
Avatar billede umbra Nybegynder
25. oktober 2001 - 04:14 #13
webserver even :O)
Avatar billede mdr Nybegynder
25. oktober 2001 - 09:01 #14
umbra:>> det lyder som om at du har læst alt det sales rep. som novell selv har skrevet, og de benchmarks der er blevet lavet uden nogen som helst hold. novell er dødt anyways.