Avatar billede morten_21 Nybegynder
16. september 2008 - 11:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

INSERT i database fejler uden fejlkode

Det her driver snart mig til vanvid - har følgende kode der skal oprette en linje i tabellen "menu":

<?php

$desc=$_POST['desc'];

if ($desc == !0) {

include ("dbcnxinc.php");

  $sqlquery = "INSERT INTO menu (desc,deleted)
  VALUES('$desc','0')" or die(mysql_error());

  echo ("OK");
    }

?>

Opret menupunkt:<br />
<form action="<?$PHP_SELF?>" method="post">
Menupunktets navn:

<input name="desc" style="width: 110px;">
<INPUT TYPE=submit NAME=submitit VALUE="Gem">
</form>

Variablen $desc kommer med, så det er ikke dét der går galt. Men der bliver ikke skrevet noget som helst i databasen. Hvad har jeg overset? :-(
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. september 2008 - 11:44 #1
if ($desc == !0)

...den tror jeg ikke helt kommer til at fungere som du regner med.

Mon ikke du mente:

if ($desc != 0)
Avatar billede morten_21 Nybegynder
16. september 2008 - 11:44 #2
dbcnxinc.php indeholder
<?php
    $dbcnx = @mysql_connect("xxx", "bruger", "pass");
    $select = @mysql_select_db("database") or die(mysql_error());
?>
Avatar billede morten_21 Nybegynder
16. september 2008 - 11:48 #3
Der er godt nok hurtige svar :-)

pidgeot> Det jeg mener er hvis $desc er lig med alt andet end nul, skal den indsætte det i db'en. Det lader til at virke fint?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. september 2008 - 11:54 #4
...og det skriver man if ($desc != 0) (evt. !== hvis typen også skal stemme overens). Jeg har aldrig set din måde at skrive det på før, og kan ikke tro det vil virke, da ==! ikke er en operator i PHP - det bliver da vist læst som:
(desc == (!0))
altså, om desc er == den binære komplementærværdi af 0:
(desc == 0xFFFFFFFF) //for et 32-bit system
Avatar billede morten_21 Nybegynder
16. september 2008 - 12:50 #5
Okay, jeg fandt det bare i noget gammel kode jeg har brugt, og det lader også til at fungere. Nu har jeg brugt if(isset($_POST['desc'])) istedet, så er vi ude over det :)

Der bliver stadig ikke skrevet noget i databasen - nogen forslag?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. september 2008 - 13:23 #6
Ah - nu kan jeg se hvad der er galt. Når du ser det tænker du nok også "Ja, selvfølgelig" :)

Tag et kig på denne linje:

  $sqlquery = "INSERT INTO menu (desc,deleted) VALUES('$desc','0')" or die(mysql_error());

...det er helt fint at du smider SQL'en ind i en variabel, men du kalder jo aldrig mysql_query så den bliver kørt :)

  $sqlquery = "INSERT INTO menu (desc,deleted) VALUES('$desc','0')";
  $res = mysql_query($sqlquery) or die(mysql_error());
Avatar billede morten_21 Nybegynder
16. september 2008 - 18:55 #7
Aaaaaah! det er resultatet af for lidt søvn :) Priceless! Tak for klarsynet ;)