Avatar billede chrass Nybegynder
16. september 2008 - 09:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

OO i asp.net

Hej.
Det er et forståelses-spg., jeg har gennem længere tid arbejdet OO i Java, og er først (lidt sent) begyndt på .net i c# så det ligner meget hinanden. Jeg har dog et lille problem i det jeg mangler forståelse i hvordan jeg gemmer mine objekter i db'en på en korrekt "design-pattern" måde. Altså jeg har f.eks. multiple skema'er hvor der i hver skema kan være obj1, obj2 og obj3. Obj1, obj2 og obj3 består af [name], [id]. Når jeg gemmer et skema til db'en, gemmer jeg jo self. [id]. men når jeg så læser ind skal jeg så gemme id'en , altså skema.obj1 = reader["id"] eller skal jeg konverter det til en obj og gemme det, altså obj1 obj1 = new obj1(reader["id"]) ; skema.obj1 = obj1;
Hvad gør jeg så med [name].... Håber i kan se min problemstilling :)
Avatar billede chrass Nybegynder
16. september 2008 - 09:48 #1
Ved sagtens hvordan jeg kan for det til at virke, men det jeg eftersøger er hvad der er smartest for at undgå for mange database -kald
Avatar billede arne_v Ekspert
16. september 2008 - 10:52 #2
Der ere saa mange maader at goere det paa i .NET:

* (typed) data set
* collections af custom objekter (som maa vaere det du beskriver)
* en O/R Mapper som f.eks. NHibernate
Avatar billede chrass Nybegynder
16. september 2008 - 11:01 #3
OK, jeg vil kigge ind på alle dine forslag, men hvad anbefaler du ved ovenstående problemstilling...?
16. september 2008 - 12:50 #4
Du vil gerne drosle ned for dine database kald - old news!

Hvad er det konkret du efterspørger ?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2008 - 02:33 #5
Med collection af custom objekter laver du:

list.Add(new Something(rdr[0], rdr[1], rdr[2]));

Med ORM har du ikke problem stillingen.