Avatar billede tjepsen_dk Nybegynder
12. september 2008 - 18:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Skærmstørrelse

Jeg har et problem som jeg aldrig har oplevet før. Jeg mit styresystem fungerer som sådan ok, men for et par måneder siden lagde jeg mærke til at i opstarten ser computeren ud til ikke at have forstået hvor stor skærmen er (14 tommer). Der er en firkant i midten som vel er på 11 tommer, hvorefter der bare er en sort inaktiv kant uden om. Når jeg logger ind i windows bliver det helt normalt igen, så jeg har ikke gjort noget ved det før nu.
I dag skulle jeg så spille et spil og oplevede at skærmen opfører sig på samme måde som under opstarten af computeren. Dvs. at spillet ikke bruger hele skærmen, men kun ca. 75%. Hvis jeg forsøger at bevæge musen ud i den sorte inaktive del, så kan jeg ikke kommer derud. markøren stopper simpelthen ved kanten af den aktive 75% del. Det minder mig lidt om de gamle skærme til PC'er og Amigaer, hvor man kunne dreje på nogle knapper under skærmen og justerer skærmen. Der kunne man også gøre skærmområdet større eller mindre.

Er der nogen der ved, hvad der er galt med den?

På forhånd mange tak for hjælpen
Avatar billede pazau Nybegynder
12. september 2008 - 18:45 #1
Det er normalt faktisk.

Under opstart, er opløsningen ikke særlig høj, indtil Windows startes, og derfor fylder skærmbilledet ikke hele skærmen.
I det pågældene spil, der er opløsningen sikkert heller ikke ligeså høj som den er i Windows.
Det kan du dog oftest ændre.
Avatar billede tjepsen_dk Nybegynder
12. september 2008 - 19:10 #2
Ja det ved jeg godt. Det har jeg oplevet tit. Det har dog ikke noget at gøre med det. Det hjælper heller ikke noget at sætte skærmopløsningen op, da det er som om spillet eller computeren ikke ved at den kan bruge hele skærmens størrelse. Desuden så den heller ikke sådan ud i opstarten oprindelig, men det var noget, som opstod en dag efter et mindre crash. Hvis det blot var som du beskrev ville jeg sagtens kunne klare det selv, men det er det ikke. Jeg tror det er noget mere centralt i Bios, windows eller lignende. Det underlige er dog, at Windows og programmerne der godt ved, at de kan bruge hele skærmen. Det er kun i opstarten og i spil.
Avatar billede wham Nybegynder
12. september 2008 - 19:41 #3
Måske har du det mindre crash du skriver om, gjort at windows bruger en af sine egne skærmdrivere og ikke længere den fra producenten af dit grafikkort.

Prøv at hente den seneste driver til dit grafikkort.

Se evt. http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080719101039AAcd0QW med en beskrivelse af et tilsvarende problem med svar længere nede på siden.
Avatar billede tjepsen_dk Nybegynder
12. september 2008 - 22:01 #4
Tak for hjælpen, men jeg løste problemet selv rent tilfældigt. Af en eller årsag, så stod grafikkortet i en anden indstilling end det skulle, men underligt nok har det ikke påvirket Windows, men kun spil og lign. Det var heller ikke til at se, hvor man kunne ændre det. Mens jeg klikkede rundt, så lykkedes det pludselig. Jeg siger tak for forsøget, men løste det selv. :-)

God weekend.
Avatar billede pazau Nybegynder
12. september 2008 - 23:12 #5
Markér lige dit svar og Acceptér det, så spørgsmålet er blevet besvaret. :-)