Avatar billede buttersi Nybegynder
11. september 2008 - 17:46 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Tabel i midten af en side

Hej,

Jeg vil gerne placere en tabel i midten af min side. Det vil sige at hvis jeg ændre på min browser skal tabellen følge med og stadig ligge i midten. Altså min tanke var at gøre det på denne måde:

<table height="100%">
<tr>
<td><table width="700" border="1"><tr><td>Tekst her.</td></tr></table></td>
</tr>
</table>

Men det ser ikke ud til at virke. Nogen der har en løsning?
Avatar billede w13 Novice
11. september 2008 - 19:21 #1
Prøv at sætte style="margin:0 auto;" på din tabel.
Avatar billede zips Juniormester
11. september 2008 - 19:22 #2
Sådan her

<table style="margin:0 auto; height:100%;">
<tr>
<td><table width="700" border="1"><tr><td>Tekst her.</td></tr></table></td>
</tr>
</table>
Avatar billede zips Juniormester
11. september 2008 - 19:23 #3
Jeg er bare for langsom :)
Avatar billede buttersi Nybegynder
11. september 2008 - 19:54 #4
Det virker ikke i min browser. Men inde i dreamweaver virker det i design view.
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2008 - 20:05 #5
<ole>

Så er det nok ikke et HTML-dokument, du tester i  =)

Prøv at lægge et link til forsøget - eller skrive _hele_ koden her

/mvh
</bole>
Avatar billede buttersi Nybegynder
11. september 2008 - 20:10 #6
Avatar billede zips Juniormester
11. september 2008 - 20:55 #7
Tabellen er da midt på siden i IE6. FF3 og Chrome :)
Avatar billede buttersi Nybegynder
11. september 2008 - 20:59 #8
Det var da underligt, hos mig virker det heller ikke i Chrome og FF.
Avatar billede buttersi Nybegynder
11. september 2008 - 21:35 #10
Ja okay, så det fordi jeg ikke har fået forklaret mit problem ordenligt.

Jeg vil have tabellen til at stå i midten både vandret og lodret.
Avatar billede ssv Nybegynder
11. september 2008 - 21:41 #11
Ja, det kan du så ikke klare med en margin: auto ;-)
Avatar billede w13 Novice
11. september 2008 - 22:16 #12
Det er temmelig problematisk og kan i hvert fald ikke løses særlig enkelt.
Avatar billede w13 Novice
11. september 2008 - 22:24 #13
Personligt foretrækker jeg en JavaScript-løsning, da det forekommer mig nemmest og sikrest.
Avatar billede buttersi Nybegynder
11. september 2008 - 23:49 #14
w13 - Er der nogen steder jeg kan læse om sådan en løsning?
Avatar billede w13 Novice
12. september 2008 - 00:01 #15
Det er vel noget med:

<script type="text/javascript">
function DeadCenter(o)
{
  o = document.getElementById(o);
  o.style.position = "absolute";
  o.style.margin = "auto";
  o.style.top = (o.parentNode(o).offsetHeight / 2) - (o.offsetHeight / 2) + "px";
}
</script>

<div id="element1">
  Her er indholdet!
</div>

Og så på din body skal du sætte:

onload="DeadCenter('element1')"

Husk i øvrigt også, at body skal have sat height:100%;

Koden er dog meget utestet. =)
Avatar billede buttersi Nybegynder
12. september 2008 - 00:18 #16
Kan ikke få det til at fungere.

http://denstoretommelfinger.dk/tester/test.html
Avatar billede w13 Novice
12. september 2008 - 01:17 #17
Hmm, dette:

o.style.top = (o.parentNode(o).offsetHeight / 2) - (o.offsetHeight / 2) + "px";

skal være:

o.style.top = (o.parentNode.offsetHeight / 2) - (o.offsetHeight / 2) + "px";

Fungerer det så bedre?
Avatar billede roenving Novice
12. september 2008 - 10:31 #18
<table style="height:100%; width:100%;">
<tr>
<td><table style="width:700px; margin:0 auto; border:1px;"><tr><td>Tekst her.</td></tr></table></td>
</tr>
</table>

Det er vel ikke sværere ?-)

-- med en fuldt kvalificeret doctype vil det ovenikøbet virke i samtlige browsere, der understøtter css !-)
Avatar billede buttersi Nybegynder
12. september 2008 - 11:46 #19
w13 - nu er teksten næsten røget ud fra browseren :-P http://denstoretommelfinger.dk/tester/test.html

roeving - Altså med den løsning kommer tabellen ikke til både at stå i midten vandret og lodret. Men kunne jeg ændre noget i doctype så den gør det? nu ser siden således ud: http://denstoretommelfinger.dk/tester/test2.html
Avatar billede roenving Novice
12. september 2008 - 11:54 #20
1. Jeg vil anbefale dig at gemme brugen af xhtml, til der kommer en faktisk fungerende xhtml-version, formentlig xhtml 2.0 inden vi bliver pensionerede !-)

2. nej, for den ydre tabel ved ikke, hvad 100% er, når den ikke får det at vide, derfor skal du også sætte højden på de omkransende elementer:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0;padding:0;border:0;}
</style>
</head>

<body>
<table style="height:100%; width:100%;">
<tr>
<td><table style="width:700px; margin:0 auto; border:1px solid #000;"><tr><td>Tekst her.</td></tr></table></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede buttersi Nybegynder
12. september 2008 - 12:01 #21
roenving - det virker! men hvordan kan det være at ingen kom med den løsning før dig? er der nogle ulemper ved den?
Avatar billede roenving Novice
12. september 2008 - 12:14 #22
Tjah, nok fordi vi efterhånden er blevet så vant til tabelforskrækkelse, at det oftest resulterer i, at der fokuseres på ÷tabel-løsninger ...

-- det var jo så her fuldstændigt tåbeligt, når der i forvejen var en tabel !o]

-- og der kan godt findes problemer med den, da browserne jo bør tage de 100% (af viewporten !-) alvorligt, men mig bekendt støder man ikke ind i problemet ...

Velbekomme '-)

-- en deler bør vel også komme på tale ...

-- og à propos w13s funktionsnavn, så har thebox for en del år siden bragt en artikel-serie om problemet, hvor der så er fundet en css-løsning, der virker, hvis man kender det centrerede elements højde: http://www.wpdfd.com/editorial/thebox/deadcentre4.html
Avatar billede buttersi Nybegynder
12. september 2008 - 12:21 #23
Tak for svaret roenving

(også tak til w13 for alternativ løsning)
Avatar billede roenving Novice
12. september 2008 - 12:29 #24
-- og jeg takker for point ;~}