Avatar billede walden Nybegynder
11. september 2008 - 16:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

problem med danske bogstaver i mailens emnefelt

Jeg sender en htmlmail med mail(), men har problemer med at få vist de danske bogstaver æøå i mailens emnefelt.

Æøå vises fint i mailens indhold iøvrigt.

Her er min kode:

$header[] = "Content-Type: multipart/alternative; boundary=\"$boundary\"";
$header[] = "Content-Transfer-Encoding: 7bit";

$body[] = "--$boundary";
$body[] = "Content-Type: text/html; charset=\"iso-8859-1\"";
$body[] = "Content-Transfer-Encoding: 7bit";
$body[] = '';

mail($theEmail, "Bekræftelse", join("\n",$body),join("\n",$header));

Ordet "Bekræftelse" optræder i mailen emnefelt, men mister æ'et (Bekrftelse). Nogen der har en ide om hvorfor?
Avatar billede dmcn Praktikant
11. september 2008 - 19:25 #1
Formentlig grundet manglende encoding - jeg vil anbefale dig at gøre brug af f.eks. Pear's mail-klasse, den gør afsendlese af HTML-e-mails en hel del nemmere. :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2008 - 21:18 #2
Eller kig på phpmailer eller swiftmailer.
Det er også 2 gode mail-klasser og kræver ikke pear.
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2008 - 16:07 #3
<ole>

- og så bliver man aldrig kompatibel med resten af WWW, hvis man bruger iso-8859-1. Det tegnsæt er defacto deprecated for adskillige år siden - og afløst af Unicode (foreløbig i form af utf-8)

/mvh
</bole>
Avatar billede walden Nybegynder
12. september 2008 - 16:31 #4
Tak for diverse råd og svar ... jeg arbejder videre på sagen ud fra disse råd :-)