Avatar billede xpresand Nybegynder
06. september 2008 - 10:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

opdatere automatisk.

hej

Jeg er igang med at færdig bygge min side med besøgstæller. Det jeg gerne vil have hjælp til er at jeg gerne vil have at når klokken er 00:00 så skal den flytte dagen hits til en anden tabel fx hits igår. Hvordan kan man gøre det automatisk?
Avatar billede jaw Nybegynder
06. september 2008 - 11:07 #1
Så skal du have fat i et cron-job (i windows hedder det "planlagte opgaver"). Hvis du har din egen server, så kan du selv sætte et op. Muligvis har din udbyder også mulighed for, at du via et kontrolpanel kan sætte et op. Ellers kan du bruge http://cronjob.de/ hvor du gratis kan oprette cron-jobs.
Avatar billede xpresand Nybegynder
06. september 2008 - 11:34 #2
Jeg har ikke min egen server. Så må bruge cronjob.de. Jeg har nu oprette en bruger derinde. Hvad er det næste jeg skal gøre?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. september 2008 - 11:57 #3
Det er ikke "rigtigt" at flytte rundt på ting i tabeller på faste tidspunkter - man kan, og det kan give mening. Men det vil nok være bedre at lade data stå, og lave udtræk baseret på den aktuelle dato.
Avatar billede xpresand Nybegynder
06. september 2008 - 12:23 #4
det kan man selvfølgelig gøre. Men nu f.eks. i sidevisninger. Så kommer der til at være enorm mange rækker hvis der hver gang der bliver opdatert skal oprettes en række.

Det er jo næmmere, hvis den automatisk kunne flytte dagens visninger til -> visniger igår - uden at f.eks. bruge

$dato = $row[dato];
$dato_idag = date("d-m-Y");
if($dato_idag == $dato){
mysql_query("UPDATE visningere SET igar '' osv

da det så kræver at nogen besøger siden før det bliver gjort.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. september 2008 - 13:52 #5
Databaser er lavet til at kunne klare enormt mange rækker (når man gør det rigtigt)
Avatar billede xpresand Nybegynder
06. september 2008 - 14:22 #6
Tror gerne på det. Men hvis man nu kunne undgå de der 50.000 rækker som hurtigt opstår, ville det være dejligt. Men det ser ikke ud til, at være en nem løsning.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. september 2008 - 15:44 #7
Jo, men du samler dem vel sammen med et formål, og 50.000 er peanuts for en DB.

Hvis hver række har et DATETIME felt med et index, kan du jo altid nøjes med at vise dagens hits (hvis det er hvad du vil). Og du kan så altid ved lejlighed flytte dem andetsteds hen.
Avatar billede cebra Nybegynder
06. september 2008 - 21:00 #8
Hvorfor laver du ikke bare et script på forsiden eller den første siden når der logges ind, som overføre omtalte data? Jobbet bliver så udført første gang siden får et hit. Jeg har selv en side, hvor jeg styrre visningen af nogle data i dato og tids intervaller. Hvis dataene har et "flueben" i feltet "vis" må de vises. Inden siden vises køres lige et check på dataene og der laves evt. en UPDATE af recorden. I dit tilfælde kan du jo et sted sætte en markering for at overførelsen har fundet sted, således at det kun er den første, som eksekvere scriptet.
Avatar billede cebra Nybegynder
06. september 2008 - 21:00 #9
Altså lav et scipt på din egen side iflg. ovenstående.
Avatar billede xpresand Nybegynder
06. september 2008 - 21:39 #10
Jeg har skam lavet et lign. Script. Men da man på min side ikke skal oprette sig som bruger og så at statistikken er offentlig det kræver jo at der er nogen som besøger hjemmsiden før statistikken bliver opdateret.
Avatar billede jaw Nybegynder
06. september 2008 - 23:22 #11
Jo, men hvis ingen besøger det (altså ingen ser det), så er det vel også ligemeget hvor dataene står, indtil de skal bruges? :)
Avatar billede xpresand Nybegynder
07. september 2008 - 09:45 #12
Men hvis nogen besøger statistiksiden før der er nogen der går besøgt hjemmesiden viser den gårsdagens statistik
Avatar billede jaw Nybegynder
07. september 2008 - 09:51 #13
Så lægger du da bare opdateringen øverst på statistiksiden før du henter dataene til visning.
Avatar billede xpresand Nybegynder
07. september 2008 - 11:27 #14
Tror vi har misforstået hinanden.

Hvis jeg f.eks. har en besøgstæller på www.dinside.dk og jeg så en morgen besøger statistikken før at der har været nogen besøg på www.dinside.dk så vil statistikken-siden vise statistikker fra dagen før.

Lige så snart at der kommer et besøg på www.dinside.dk vil statistikken blive opdateret.
Avatar billede xpresand Nybegynder
17. april 2010 - 19:34 #15
lukker