Avatar billede sunesune Nybegynder
05. september 2008 - 08:27 Der er 1 kommentar

Textfelt skal passe til vinduets størrelse

Jeg har en formular i Access, med et tekstfelt. Dette tekstfelt skal følge størrelsen på formularen, så man kan resize formularen og stadig have et tekstfelt der fylder hele formularen.

Jeg har prøvet noget ala textbox1.width = form.width - x (f. eks 50), men det går helt galt. Tekstfeltet bliver større en formularen, og når jeg formindsker formularen følger tekst feltet overhovedet ikke med..

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede _on_ Nybegynder
08. september 2008 - 19:53 #1
Hej

Access er ikke gearet til at udvikle avancerede skærmbilleder, men det er dog muligt at programmere sig ud af det. Du kan prøve følgende:

Start med at oprette et modul til globale erklæringer og funktioner (med mindre du allerede har et)
Placer følgende i erklæringsdelen:
Public Type tpRect
      rLeft As Long
      rTop As Long
      rRight As Long
      rBottom As Long
End Type

Declare Function GetClientRect Lib "user32.dll" (ByVal hWnd As Long, ByRef R As tpRect) As Long

I formens Resize placerer du følgende(jeg har kaldt tekstfeltet Tekst):
      Dim res As Boolean
      Dim R As tpRect

      res = GetClientRect(hWnd, R)
      Me.Width = (R.rRight - R.rLeft) * 15
      Me.Detaljesektion.Height = (R.rBottom - R.rTop) * 15
      Tekst.Width = (R.rRight - R.rLeft) * 15
      Tekst.Height = (R.rBottom - R.rTop) * 15

Dette skulle gerne virke.
Husk at placere dit tekstfelt helt øverst og helt til venstre (0, 0)

Mvh
ON