Avatar billede catanha Nybegynder
02. september 2008 - 19:56 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Jeg forstår ikke hvad MySQL er eller hvordan det virker??

Som titlen siger.

Jeg er klar over MySQL er til at lave databaser, men jeg har INGEN ide om hvordan jeg laver de databaser, jeg har læst afskillige tutorials, men ingen af dem forklare mig hvordan jeg kommer igang...

ARGH! Har brugt mange timer nu før jeg fyrer dette spørgsmål af, men nu må jeg ty til eksperthjælp.

Jeg er igang med at lære PHP, og har læst alle "newbie" tutorials'ene inde på phpartikler.dk.

Men så kommer jeg til MySQL, og man bliver kastet lige ud i det, og er slet ikke lige så beskrivende som PHP tutorialen.

Der er 200 point til den som kan forklare mig, som men forklare en 6 årig evnesvag, hvad MySQL er og hvordan jeg kommer igang med at lave databaser.

Jeg har sat mig som mål at lave en lille personlig telefon/adressebog til at starte med.

Jeg har installeret xammp's pakke, og MySQL server 4.1, går ud fra det er de ting man skal bruge...
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2008 - 20:03 #1
MySQL er en database, mere praecist en relationsdatabase som du kan tilgaa med SQL.

Du installerer den og starter den, saa er du klar til at bruge den.

MySQL 4.1 noget gammel, men stadig brugbar.

Du skal som sagt bruge SQL for at snakke med MySQL.

Dine PHP programmer bruger SQL gennem de funktioner som starter med mysql_ eller mysqli_.

For administration skal du have et vaerktoej hvor du kan indtaste SQL kommandoer.

MySQL kommer med et command line utility kaldet mysql.

Derudover kan du hente nogle ekstra MySQL vaektoejer: MySQL Administrator og Query.
Avatar billede catanha Nybegynder
02. september 2008 - 20:15 #2
"Du skal bruge SQL for at snakke med MySQL", der stod jeg af, du må forklare mig den direkte forskel mellem de to, jeg har afinstalleret MySQL 4.1, hvilket (GRATIS) program skal jeg installere i stedet for?
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2008 - 20:15 #3
arne_v ikke helt det han bad om... "6 årig evnesvag"

Hvis ikke du ved hvad SQL er, er du lidt lost på forhånd.
MySQL installerer fint... og du kan ikke se en forskel :-)

MySQL er en Service, som du kan bruge andre klient programmer til at administrere denne Service. Søg på det. Der er ingen direkte "Interface" eller brugerflade. Du skal selv finde disse. Men så giver det også mening. Ligsom MS-Access. Til dels... Arrrgg Dårlig sammenlingning :-)

Men klø bare på
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2008 - 20:34 #4
SQL er et standard sprog som du skal bruge for at kommunikere med en database.

Du kan sagtens findes tutorials til SQL.

Nyeste version i endelig udgave af MySQL er version 5.0 og version 5.1 er naesten klar
(og kan altsaa godt hentes).
Avatar billede catanha Nybegynder
02. september 2008 - 20:41 #5
1) Så SQL er bare sproget der et bindeleddet mellem en database og fx min PHP side?
2) Og jeg kan forstå at der er to måder at oprette tabeller på, den ene er direkte i min php-fil, og den anden er "bare" at indsætte i en tabel, ala fx excel, men hvilket (gratis) program kan bruges til det?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2008 - 20:43 #6
re 1)

Ja.

Og der er som sagt masser af SQL tutorials som du kan gaa igang med.

re 2)

MySQL kommer med en command lin eutility som kan bruges.

Eller hent:

http://www.mysql.com/products/tools/administrator/
http://www.mysql.com/products/tools/query-browser/

Eller hent et af de mange andre tools der findes. PHPMyAdmin er jo klassisk !
Avatar billede catanha Nybegynder
02. september 2008 - 20:51 #7
Jeg har PHPMyAdmin installeret sammen med xammp, men der er bare dette indhold i mappen, det giver mig absolut ingen svar om hvordan jeg bruger det, se SS:

http://img263.imageshack.us/img263/6358/phpmyadminso6.jpg
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2008 - 20:56 #8
PHPMyAdmin kraever at Apache, PHP og MySQL koerer.

Saa starter du din browser med URL:

http://localhost/denstisomphpmyadminhariapache/
Avatar billede catanha Nybegynder
02. september 2008 - 21:10 #9
Jeg får følgende frem i min browser, derudover kan jeg give et SS af XAMMP Control Panel så du kan se hvad der kører.

SS af browser: http://img134.imageshack.us/img134/3845/87656997bs9.jpg
SS af XAMMP Control Panel: http://img523.imageshack.us/img523/4271/42176849ao2.jpg
Avatar billede dkfire Nybegynder
02. september 2008 - 21:32 #10
Lille du, hvis du nu skrev den rigtige mappesti til PHPMyAdmin tror du så ikke at det vil hjælpe. Mappen hedder jo ikke denstisomphpmyadminhariapache.

Du kunne jo starte med at prøve :

http://localhost/phpMyAdmin/
Avatar billede catanha Nybegynder
02. september 2008 - 21:37 #11
Ingen grund til at være næsvid dkfire, for jeg får nøjagitg samme svar i browseren når jeg skriver http://localhost/phpMyAdmin/
Avatar billede dkfire Nybegynder
02. september 2008 - 21:42 #12
Får du så noget frem når du skriver:
http://localhost/
Avatar billede catanha Nybegynder
02. september 2008 - 21:43 #13
Ja jeg får den index.php fil frem som jeg har lavet og lagt i xammp/htdocs
Avatar billede dkfire Nybegynder
02. september 2008 - 21:49 #14
Lige fra deres FAQ:

Start PHPMyAdmin with http://127.0.0.1/phpmyadmin
Avatar billede catanha Nybegynder
02. september 2008 - 21:55 #15
Så langt så godt...

Kan se jeg lige skal sætte mig ind i de forskellige værdier osv. når en tabel er lavet.

Lige et sideløbende spørgsmål, hvad bruger I når I laver en database?
Avatar billede dkfire Nybegynder
02. september 2008 - 22:06 #16
Som standart findes de fleste webhoteller med phpMyAdmin, så de bruger de fleste.
Dog er der nogen som bruger de programmer som arne_v omtaler tidligere, dog kræver de at man kan få forbindelse til mysql udefra, og det er ikke alle webhoteller som tillader det.
Men efter som din mysql ligger hos dig selv, kan du sagtens bruge dem.

PHPMyAdmin er bare et sæt af php filer som tilgår mysql serveren, ligsom du vil komme til at gøre det når du skal til at programmere php sammen med en mysql database.

Der er dog lige en ting som jeg vil være sikker på du forstår.
En mysql server, et en server som kan indeholde mange databaser.
En database er som et excel dokument, den kan indeholde mange tabeller.
Tabellerne er som siderne er i et excel doukment. De består og rækker og kolonner.
Rækkerne er de data som du ligger ind, og kolonnerne er til at beskrive hvilke data som du ligger ind i de forskellige rækker.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2008 - 22:06 #17
Du skal laese om:
- relations databaser
- SQL
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2008 - 22:09 #18
Jeg bruger som oftest blot en editor og MySQL command line tool.

Men du skal nok satse paa et GUI tool: MySQL's egne, PHPMyAdmin, TOAD for MySQL,
SQLYog etc..

Der er gratis, saa du kan jo proeve dem og se hvad du kan lide.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2008 - 22:12 #19
Tabeler & Datababser Samme sidestykke... Vi bruger SQL også i PHP
Avatar billede dkfire Nybegynder
02. september 2008 - 22:15 #20
jape44: "Tabeler & Datababser Samme sidestykke" ?? uddyb lige.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2008 - 22:36 #21
noget er lodret, andet er rundt. Hvis du vil samle samle det til en figur. Må du bruge SQL
Avatar billede dkfire Nybegynder
02. september 2008 - 23:07 #22
Der tabte du mig godt nok jape44, hvad er det lige du prøver at forklare ??
"noget er lodret, andet er rundt." ? hvad er rundt i en database eller tabel ??

Og jeg forstår stadig ikke hvad du mener med at databaser og tabeller er samme sidestykke. Det er de netop ikke!
Avatar billede catanha Nybegynder
05. september 2008 - 14:27 #23
Arne_v og dkfire, jeg takker for svarene. Det svar jeg fik mest ud af kom fra dkfire, derfor accepterer jeg hans. Er der forresten en af jer der kender til en god (evt. dansk) tutorial til phpMyAdmin?
Avatar billede dkfire Nybegynder
05. september 2008 - 16:57 #24
Nej desværre ikke lige.