Avatar billede hoejgaard Juniormester
28. august 2008 - 00:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

udtrækning af søgning

Hej
Jeg har en søgeboks hvor man kan søge på et årstal feks. 2008

Tidspunktet er indtastet som eks. : 15-10-2008
og lagt i databasen som :
if (ereg('^([0-9]+)-([0-9]+)-([0-9]+)$',$_POST[tidspunkt],$reg) && !empty($_POST[tidspunkt])) {
$tidspunkt1 = mktime(0,0,0,$reg[2],$reg[1],$reg[3]);

Hvordan får jeg ved søgningen på eks årstallet 2008 de forekomster frem som indeholder årstallet 2008 i $tidspunkt1 ??
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. august 2008 - 07:11 #1
Hvorfor gemmer du dem i mktime() format, når mysql jo netop understøtter DATE som hedder: YYYY-MM-DD
Hvis du gør det, kan du bruge WHERE YEAR(dato_felt) = 2008
Avatar billede cronick Nybegynder
28. august 2008 - 12:14 #2
Jeg gemmer altid datoer i UNIXTIME, ligesom hoejgaard her - dog er fødselsdatoer selvfølgelig en undtagelse.

Du gør eksempelvis således, hoejgaard:

mysql_query("SELECT * FROM `tabelnavn` WHERE FROM_UNIXTIME(`cellenavn`, '%Y') = '".date("Y", $tidspunkt1)."'")or die(mysql_error());
Avatar billede hoejgaard Juniormester
28. august 2008 - 12:58 #3
Hej cronick
jeg har dette :
$query = mysql_query("SELECT ... FROM ... TABEL WHERE......... FROM_UNIXTIME(`f.tidspunkt`, '%Y') LIKE '".date("Y", $_SESSION['timestamp2'])."'");

men får fejlen :
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource

her: while ($row = mysql_fetch_array($query))
Avatar billede hoejgaard Juniormester
28. august 2008 - 13:20 #4
Jeg får nu også denne fejl :
Warning: mktime() expects parameter 1 to be long, string given in

det er i denne linie :
if (ereg('^([0-9]+)-([0-9]+)-([0-9]+)$',$_SESSION[tidspunktdato],$reg) && !empty($_SESSION[tidspunktdato])) {
  $timestamp2 = mktime(' ', ' ', ' ', $reg[2], $reg[1], $reg[3]);

Jeg forstår det ikke helt da det virker et andet sted jeg bruger det samme ??
Avatar billede hoejgaard Juniormester
28. august 2008 - 13:51 #5
Nu er problemet "kun" som i :
Avatar billede cronick Nybegynder
28. august 2008 - 13:57 #6
Problemet i 13:20:47 skyldes naturligvis, at du skal bruge 0, i stedet for ''.

Mht. den anden fejl, så bliver du lige nødt til at putte "or die(mysql_error());" bag ved din query, så vi kan få nærmere information om fejlen :-)
Avatar billede hoejgaard Juniormester
28. august 2008 - 13:58 #7
okay nu er det sådan at man skal indtaste et årstal eks. 2008
og det skal så holdes op mod datoer i UNIXTIME fra tabellen...

Hvordan vil det se ud??
Avatar billede cronick Nybegynder
28. august 2008 - 14:01 #8
Er det ikke det, jeg lige har lavet?

Btw. du har en fejl her: FROM_UNIXTIME(`f.tidspunkt`, '%Y') LIKE

Det skal i stedet være: FROM_UNIXTIME(`f`.`tidspunkt`, '%Y') LIKE
Avatar billede hoejgaard Juniormester
28. august 2008 - 14:21 #9
ok der var en fejl ja..
har nu :
FROM_UNIXTIME(`f`.`tidspunkt`, '%Y') LIKE '$_SESSION[tidspunktaar]'

og der meldes ikke fejl, men jeg får ikke det forventede resultat ud, når jeg søger på et givent år...

$_SESSION[tidspunktaar] er lig med eks. : 2006
Avatar billede hoejgaard Juniormester
28. august 2008 - 14:32 #10
måske dette LIKE '%$_SESSION[tidspunktaar]%'  ...
checker det lige..
Avatar billede cronick Nybegynder
28. august 2008 - 14:35 #11
Du har jo fuldstændigt ændret den Query jeg gav dig :-)

Dog kan jeg godt se en fejl fra min side nu. Det skal være det følgende, som stort set også er det der oprindeligt er angivet i den query jeg skrev:

FROM_UNIXTIME(`f`.`tidspunkt`, '%Y') = '".date("Y", mktime(0,0,0,1,1,$_SESSION['tidspunktaar']))."'
Avatar billede hoejgaard Juniormester
28. august 2008 - 15:33 #12
mange tak for hjælpen det virker nu !

bruger dette her da jeg har årstallet i $_SESSION[tidspunktaar] :
FROM_UNIXTIME(`f`.`tidspunkt`, '%Y') LIKE '%$_SESSION[tidspunktaar]%'

læg et svar cronick.
Avatar billede cronick Nybegynder
28. august 2008 - 15:38 #13
Det var så lidt :-)