Avatar billede titwenty Nybegynder
25. august 2008 - 02:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Åpne post i skema fra rapport

Hej,
Jeg er ikke så stiv i det her med databaser, men jeg har ca 10.000 karaokesange som jeg gerne vil prøve at få styr på. Jeg har oprettet databasen og det går rigtig fint med at lave skemaer for at lægge nye data ind og rapporterne går også som en drøm, men....

Jeg har en rapport som hedder "Sangbog" (liste over alle sangene i alfabetisk rækkefølge) og der vil jeg gerne kunne klikke på sangtittelen på den enkelte sang for at åbne akkurat samme post i mit skema for redigering. Det hænder jo at man må justere nogle detaljer.

Jeg har prøvet det meste, men kan simpelthen ikke få det til at fungere. Er der nogen som kan hjælpe mig med en kode (makro) til det? Er det ikke så let som jeg forestiller mig, håber jeg at nogen kan tage sig tid til at forklare eller vise et eksempel jeg kan eksperimentere med.

Her er lidt informasjon:
Tabellen hedder Karaokesange og indeholder 4 kolonner (SangID, Artist, Sangtittel og Kvalitet)
Skemaet hedder Karaokesange og viser de samme 4 informasjoner.
Rapporten hedder Sangbog og viser hhv. Artist og Sangtittel) - det er her jeg gerne vil klikke på Sangtittel for at åbne posten i skemaet.

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede mugs Novice
25. august 2008 - 06:58 #1
Jeg mener ikke du kan åbne en post ved at klikke et sted i din rapport.
Men du kan lave en fortløbende formular med de samme informationer, og derfra åbne din redigeringsformular med denne kode i en hændelsesprocedure f.eks VedDobbeltklik i feltet Sangid:

DoCmd.OpenForm "REDIGERINGSFORMULAR"
Forms!REDIGERINGSFORMULAR!Sangid!SetFocus
DoCmd.FindRecord Me!Sangid
Avatar billede titwenty Nybegynder
25. august 2008 - 09:43 #2
Egentlig fandt jeg ud af at man kan ved at undersøge "aktiva" databasen man kan downloade. Der er en makro som ser sådan ud:
IsNull([ID])    Lydsignal
NosIsNull([ID]) ÅpneSkjema  Karaokesanger; Skjema; ; ="[ID]=" & [ID]; ; Dialog
...            .VedFeil    Neste;
...            SpørPåNytt

Jeg bruger norsk office, men det burde give mening. Jeg har bare kopiert makroen og endret "aktivaliste" til "karaokesanger" og alle steder hvor det står "ID" har jeg ændret til "SangID" for at matche min database, men jeg får bare fejlmeldingen:

Microsoft Office Access finner ikke navnet SangID som du har skrevet inn i uttrykket".

Jeg forstår simpelthen ikke syntaksen.

Kan nogen hjælpe videre her?
Avatar billede titwenty Nybegynder
25. august 2008 - 11:01 #3
Jeg fik løst problemet selv ved lidt hard-core tænkning :-)
Ovennævnte makro fungerer, men man må huske at have et skjult felt i rapporten som hedder "SangID" - ellers kan den kan naturligvis ikke finne ud af hvad den skal søge efter.