Avatar billede jay Nybegynder
17. august 2008 - 22:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

route problem: SIOCADDRT: No such process

Hej Folkens

Jeg forsøger mig lidt med Linux, og det går som sådan fint nok, men jeg vil gerne have mit wireless til at fungere. Det har jeg også fået - tror jeg nok. Problemet er at komme igennem kollegiets firewall (som jeg ingen kontrol har over). Til det bruges OpenVPN. Jeg skal ikke udelukke at det er noget andet der er problemet, men under kørsel får jeg:

Sun Aug 17 21:34:09 2008 us=560915 route add -net 0.0.0.0 netmask 0.0.0.0 gw 82.211.200.1
SIOCADDRT: No such process

Jeg kommer i hvert fald ikke igennem. Er der nogen derude der har et tip til hvordan man kan tilføje routes (hvis det selvfølgelig er problemet)?
Avatar billede jay Nybegynder
17. august 2008 - 22:17 #1
åh ja, jeg har iøvrigt holdt lidt øje med route tabellen med "netstat -rn" henholdsvis før og efter at jeg starter OpenVPN, og der sker ikke nogen ændringer.
Avatar billede cmoz Praktikant
17. august 2008 - 23:09 #2
Hvornår får du den fejl? Er det når du selv tilføjer routen?

Der er en option til OpenVPN der hedder --redirect-gateway, der automatisk sætter gateway til tunnelen.

man openvpn:
[quote]
--redirect-gateway ["local"] ["def1"]
              (Experimental) Automatically execute routing commands  to  cause
              all outgoing IP traffic to be redirected over the VPN.

              This option performs three steps:

              (1)  Create  a  static route for the --remote address which for-
              wards to the pre-existing default gateway.  This is done so that
              (3) will not create a routing loop.

              (2) Delete the default gateway route.

              (3)  Set  the new default gateway to be the VPN endpoint address
              (derived either from --route-gateway or the second parameter  to
              --ifconfig when --dev tun is specified).

              When  the  tunnel  is  torn down, all of the above steps are re-
              versed so that the original default route is restored.

              Add the local flag if both OpenVPN servers are directly connect-
              ed  via  a common subnet, such as with wireless.  The local flag
              will cause step 1 above to be omitted.

              Add the def1 flag to  override  the  default  gateway  by  using
              0.0.0.0/1  and  128.0.0.0/1 rather than 0.0.0.0/0.  This has the
              benefit of overriding but not wiping out  the  original  default
              gateway.

              Using  the  def1  flag  is  highly recommended, and is currently
              planned to become the default by OpenVPN 2.1.
[/quote]

Skal siges jeg ikke har prøvet det selv.
Avatar billede jay Nybegynder
18. august 2008 - 08:00 #3
Fejlen kommer når OpenVPN køres og der kommer besked fra serveren om at routen skal tilføjes. Jeg har forsøgt at gøre det selv efterfølgende, med samme besked.

Jeg forsøger lige ovenstående og vender tilbage...
Avatar billede jay Nybegynder
18. august 2008 - 08:14 #4
Desværre - no cigar, denne gang kommer fejlen bare flere gange, da openVPN forsøge at tilføje flere routes.
Avatar billede cmoz Praktikant
18. august 2008 - 09:05 #5
Bruger du root når du åbner openvpn?

Jeg tænker hvis man nu kan køre openvpn i usermode, men den prøver at tilføje routes så vil den fejle da det kræver root adgang. Bare en tanke. Men så ville der nok komme en 'access denied' e.lign.
Avatar billede jay Nybegynder
18. august 2008 - 09:14 #6
jeg kører openvpn med "sudo" foran:

sudo openvpn konfigfil

Det skulle så vidt jeg forstår give root access.
Avatar billede jay Nybegynder
19. august 2008 - 10:04 #7
Kom så drenge (og piger) I kan godt :-)
Avatar billede jay Nybegynder
22. august 2008 - 08:55 #8
hmmm øv, ingen hjælp at hente.

Hvis der skulle sidde nogen med svaret alligevel, så åbner jeg selvfølgelig gerne igen.