Avatar billede sazo Nybegynder
15. august 2008 - 15:50 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Browser valg

Hey Eksperter

Jeg skal bruge en php-fil der kan se hvilken browser folk bruger på deres computer. Filen vil blive åbnet gennem en flash fil, håber ikke det er et problem. Samtidig skal resultates loades til "$browser"

//Sazo
Avatar billede mstorgaard Praktikant
15. august 2008 - 15:56 #1
<?php
$get = get_browser(null, true);
$browser = $get['browser'];
?>

Burde fungere
Avatar billede mstorgaard Praktikant
15. august 2008 - 16:03 #2
Den funktion jeg skrev kræver at php.ini er sat korrekt op (benytter en fil kaldet browscap.ini).
Avatar billede sazo Nybegynder
15. august 2008 - 16:18 #3
Jeg har ændret filen til:

<?php
$get = get_browser(null, true);
$browser = $get['browser'];
echo "browser: ".$browser;
?>
Da den ikke virkede før, men den virker stadig ikke, kan du se hvad der kan være galt? :)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
15. august 2008 - 17:27 #4
Jeg tror problemet ligger i, at du ikke har browscap.ini. Hvilket vil sige man så skal have lavet en workaround eller benytte $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] og så isolere den information, man skal bruge.

Hvordan skal du bruge din information? Skal du bare have Firefox/MSIE/Safari/Opera/osv.?
Avatar billede sazo Nybegynder
15. august 2008 - 17:46 #5
Det vil være bedst hvis den kan tjekke for dem allesammen, men faktisk er det nok hvis den bare kan tjekke om brugeren bruger IE eller ej. :)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
15. august 2008 - 18:32 #6
Så burde noget lignende det her kunne fungere:
<?php
$agent = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'];
if(preg_match('/MSIE/i', $agent)) {
  $browser = 'MSIE';
} else {
  $browser = 'Other';
}
?>
Avatar billede olebole Juniormester
17. august 2008 - 00:48 #7
<ole>

Opera og Konqueror kalder i deres standardopsætning også sig selv for 'MSIE', så det er vist ikke helt nok  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. august 2008 - 02:51 #8
Ved du så hvordan man afslører om en browser bare poserer som IE?
Avatar billede sazo Nybegynder
18. august 2008 - 15:44 #9
Det er fint som det fungerer nu. :) Har dog lige et sidste ønske/spørgsmål inden jeg giver dig pointene. Er det muligt at når filen har tjekket hvilken browser der er tale om, at den kan åbne et link i samme vindue hvor den skriver:

www.hjemmesiden.dk/filen.swf?browser=den browser der er tale om

Altså enten MSIE eller Other?

Ved ikke om det blev lidt kryptisk? Hvis det gjorde skal jeg gerne uddybe det nærmere. :)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
18. august 2008 - 16:13 #10
Hvis det står i starten af en PHP-fil, kan du bruge følgende:
<?php
$agent = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'];
if(preg_match('/MSIE/i', $agent)) {
  $browser = 'MSIE';
} else {
  $browser = 'Other';
}
header('Location: http://www.hjemmesiden.dk/filen.swf?browser=' . $browser);
?>
Avatar billede mstorgaard Praktikant
18. august 2008 - 16:13 #11
Og det skulle have været et svar (:
Avatar billede sazo Nybegynder
18. august 2008 - 16:25 #12
Det virker helt perfekt! Mange tak for hjælpen!