Avatar billede sazo Nybegynder
15. august 2008 - 15:15 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Tælle kommaer

Hey Eksperter

Jeg skal bruge en php-fil der kan åbne en .CSV fil og tælle hvor mange kommaer der er skrevet i filen alt i alt. Samtidig skal der trækkes et tal fra dette antal kommmaer (Tallet kan varierer, så det skal nemt kunne findes i php-filen og udskiftes). Det totale antal kommaer minus tallet skal herefter sendes til "$antal".

//Sazo
Avatar billede w13 Novice
15. august 2008 - 15:23 #1
Noget i denne stil?

$minus = 5;
$file = "testFile.txt";

$antal = fread(fopen($myFile,"r"),filesize($myFile));
$antal = count(explode(" ",$antal));
$antal = $antal - $minus;
Avatar billede showsource Seniormester
15. august 2008 - 15:30 #2
eller

<?php

$minus = 3;
$fil = "kommaer.txt";

$str = file_get_contents($fil);
$kommaer = preg_match_all("/,/",$str,$komma);
echo "Ialt: ".(count($komma[0])-$minus);

?>
Avatar billede showsource Seniormester
15. august 2008 - 15:31 #3
$kommaer = preg_match_all("/,/",$str,$komma);
skal blot være
preg_match_all("/,/",$str,$komma);
Avatar billede sazo Nybegynder
15. august 2008 - 15:43 #4
Jepper. Det skal bare være en CSV fil den åbner, ikke en txt fil. :)
Avatar billede sazo Nybegynder
15. august 2008 - 15:46 #5
Den første der er skrevet er tættest på det jeg leder efter, men kan ikke få den til at virker med CSV filen som jeg bruger. :)
Avatar billede tmi Nybegynder
15. august 2008 - 15:54 #6
$x = 4; // det antal der skal trækkes fra
$antal = substr_count(file_get_contents("fil.csv"), ",")-$x;
Avatar billede showsource Seniormester
15. august 2008 - 15:55 #7
I begge ex. ændrer du blot værdien for henholdsvis $file og $fil
Og i begge skal filen ligge i samme dir som scriptet.

Og i mit ex. kan du udskifte
echo "Ialt: ".(count($komma[0])-$minus);
med
$antal = (count($komma[0])-$minus);
Avatar billede sazo Nybegynder
15. august 2008 - 16:09 #8
showsource: Hvis du sender det som svar, får du pointene, kunne kun få det til at virke med din fil. :)
Avatar billede tmi Nybegynder
15. august 2008 - 16:16 #9
showsource må gerne få pointsne, men jeg synes du skal bruge funktionen substr_count, som jeg skrev, da funktionen er der netop af den grund. preg_match_all har iøvrigt et argument mere der hedder &$count hvor antallet af resultater er gemt i, så er du fri for at tælle arrayet med resultaterne. Rimelig resursespild løsning
Avatar billede showsource Seniormester
16. august 2008 - 08:03 #10
VIl nu mene alle tre ex. vil virke.

Den med &$count, hvordan det ?
Jeg er ikke vant til at "rode" med "preg...", altså der er en fandes masse jeg ikke ved!

Men det jeg så har fusket mig frem til:

<?php

$minus = 3;
$fil = "kommaer.txt";

$str = file_get_contents($fil);
$antal = preg_match_all("/,/",$str,$komma);
echo "Ialt: ".($antal-$minus);

?>

Men jeg synes det er på en deler her, og 200 point er nok også lige rigeligt nok :O)
Avatar billede sazo Nybegynder
16. august 2008 - 09:16 #11
Så må i alle tre komme med et svar, så vil jeg dele pointene. :) 200 point er fint, giver jeg altid da det giver hurtigere svar fra folk - hvilket jeg gerne vil belønne. :)
Avatar billede w13 Novice
16. august 2008 - 10:07 #12
:)
Avatar billede tmi Nybegynder
16. august 2008 - 10:12 #13
Nr. 1 vil ikke virke, da den tæller antallet af mellemrum+1. Dette kunne evt. ændres til:
<?
$minus = 5;
$file = "testFile.txt";

$antal = fread(fopen($myFile,"r"),filesize($myFile));
$antal = count(explode(",",$antal));
$antal = $antal - 1 - $minus;
?>

preg_match_all har ikke count-argument alligevel, det er preg_replace, der har det. Min fejl ;-) preg_match_all returnerer antallet af matches, som du har fukset dig korrekt frem til ;-)
Avatar billede showsource Seniormester
16. august 2008 - 10:43 #14
jeg havde slet ikke set mellemrum i første. ex !
Avatar billede w13 Novice
16. august 2008 - 16:04 #15
Tak for point! :)
Avatar billede olebole Juniormester
17. august 2008 - 00:55 #16
<ole>

tmi >> Hvis du insisterer på ikke at bruge file_get_contents, bør du lukke pointeren igen:

<?
$minus = 5;
$file = "testFile.txt";
$fp = fopen($myFile,"r");
$antal = fread($fp,filesize($myFile));
fclose($fp);
$antal = count(explode(",",$antal));
$antal = $antal - 1 - $minus;
?>

/mvh
</bole>
Avatar billede tmi Nybegynder
17. august 2008 - 04:11 #17
Hej Ole, jeg insisterer netop på at bruge file_get_contents, pointen var at jeg havde tilføjet -1 og rettet mellemrum til komma i w13's eksempel. Se min løsning højere oppe.
Avatar billede tmi Nybegynder
17. august 2008 - 06:23 #18
Hej igen Ole, jeg skulle hilse fra Frø og sige at du skal tjekke din gmail ;-)