Avatar billede crabber Nybegynder
15. august 2008 - 08:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg en op og ned sorting af i min sortings celle?

Jeg vil gerne lave en funktion hvor brugeren selv kan sorterer i et udtag fra databasen. jeg har lavet en celle i tabellen som hedder sort. Men hvordan skal jeg baremig ad med at skifte plads på eks 1 og 2 i listen?

Så brugeren selv kan bestemme hvordan listen bliver sorteret ud.

Casper
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
15. august 2008 - 09:51 #1
Jeg plejer at bruger sql´s:
" SELECT * FROM navne ORDER BY navn DESC "
" SELECT * FROM navne ORDER BY navn ASC "

Prøv ellers at checke denne artikel:
http://www.reginscorner.dk/index.php/Scripts/MySQL_Sortering
Avatar billede dmdisco Nybegynder
15. august 2008 - 14:53 #2
noget i denne stil?
<?php
switch ($_GET['order']) {
  default:
  case "up":
    $sortOrder = "ASC";
    $sortLink = "<a href=\"?order=down\">down</a>";
    break;
  case "down":
    $sortOrder = "DESC";
    $sortLink = "<a href=\"?order=up\">up</a>";
    break;
}

print $sortLink;

$result = mysql_query("SELECT ... ORDER BY ".$sortOrder."") or die(mysql_error());
...
?>
Avatar billede crabber Nybegynder
15. august 2008 - 17:23 #3
Det var ikke helt det jeg mente... Jeg skal lave en funktion i administrationen hvor administrator kan rykke rund på række følgen. I min tabel har jeg så en celle som hedder "sortering" den hedde eks.
id name    sort
0  Casper  1
1  Anders  2
3  Mads    3
4  Martin  5
5  Lasse  4

Så når jeg udskrive min sql ORDER BY sort så administrator selv bestemmer række følgen.

Men jeg ved ikke hvordan jeg på en nem måde for bytte om på id 1&2 eks eller 4&3.

Casper
Avatar billede olebole Juniormester
17. august 2008 - 00:41 #4
<ole>

Det kan jo gøres på rigtig mange måder ... f.eks. kan Admin jo ændre det i phpMyAdmin. Hvis du forestiller dig noget andet, hvad er det så?

/mvh
</bole>