Avatar billede gumphfy Nybegynder
14. august 2008 - 14:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Store og små bogstaver

Jeg har denne lille meget meget simple code.
Den bruges i en søgefunktion jeg har, men der er et problem:
Hvordan for jeg $s til at matche både store og små bogstaver?
Altså så 'LoL' vil give det samme resultat som man søgte på 'lOl' og 'lol' og 'LOL' osv.

$s = $_POST['s];
$result = mysql_query("select * from news where `news`.`name` like '%$s%' order by `news`.`name` ASC");
while($row = mysql_fetch_array($result))
{
echo $row['name'];
}
Avatar billede w13 Novice
14. august 2008 - 14:18 #1
Du kan jo prøve at putte LOWER() uden om.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. august 2008 - 14:18 #2
Det bør den gøre automatisk med LIKE, så længe feltet har valgt en case-insensitive collation (de slutter på _ci i MySQL).
Avatar billede gumphfy Nybegynder
14. august 2008 - 14:36 #3
ok, har fået stykket dette her sammen:
$result = mysql_query("select * from news where name COLLATE latin1_general_ci like '%$s%' order by name ASC");

men jeg har en anden del a coden som gør vrøvl, nemlig:
$numn = mysql_num_rows($result);

jeg får denne her fejl:
mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource
Er der en work-around. eller skal jeg lave en seperart mysql_query ?
Avatar billede gumphfy Nybegynder
14. august 2008 - 14:59 #4
ok har løst problemet i sql isedet for i php. Men tak alligevel pidgeot, du ledte mig i den rigtige retning. Hvis du vil have de 30 point, så bare giv et svar.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. august 2008 - 15:01 #5
MySQL bør normalt bruge den collation feltet har helt af sig selv, så din COLLATE bør ikke være nødvendig (det var måske det du fandt frem til?)
Avatar billede gumphfy Nybegynder
14. august 2008 - 15:07 #6
Det var det nemlig ;)