Avatar billede kolme Nybegynder
06. august 2008 - 21:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dato uden dag

Hej

Jeg arbejder med et datoformat hvor jeg egentlig gerne vil kunne behandle måneden og år. Altså jeg ønsker kun at vise disse og lade brugeren indtaste disse. Jeg vil dog gerne fastholde at attributten er af typen DateTime i databasen. Hvordan gør jeg dette? Er det bedst blot at lade attributten være Text? Datoformatet må gerne være 01/01/2008 (altså det er ligegyldigt om dagen registreret) jeg er blot ikke interesseret i at brugeren skal håndtere dagen... Giver det mening hvad jeg ønsker?
Avatar billede mugs Novice
06. august 2008 - 21:47 #1
Det synes jeg ikke giver mening.
Hvis du har et tekstfelt hvori du ønsker at indtaste et datoformat giver det fejlmuligheder i stil med denne dato:

Jeg vil beholde et datoformat og lade brugeren indtaste datoen, derefter kan du i en forespørgsel bruge en datepart funktion til kun at vise måned og år. Eller du i tabellen kan definere et format som f.eks. mm-yyyy
Avatar billede kolme Nybegynder
06. august 2008 - 21:52 #2
Mja. Bagved det brugeren kan se vil jeg så sammensætte datoformatet så det altid bliver 01/MM-YYYY - Men bruger skal altid blot indtaste (og få præsenteret) MM-YYYY, men det frarådes måske...
Avatar billede mugs Novice
06. august 2008 - 22:06 #3
Så kan du i tabellen definere en inputmaske således:

00-0000;0;-

og et format således:

dd-mm-yyyy

Så vil datoen altid blive vist som 01 uanset hvilen dato det er. Men du skal være opmærksom på, at datoen ikke eksisterer på harddisken. formatet er jo kun det dine øjne ser på skærmen.
Avatar billede kolme Nybegynder
10. august 2008 - 21:47 #4
Hej - Det hjalp mig videre. Jeg har dog anvendt datoformatet mm-yyyy, det ser ud til at give præcis den løsning jeg søgte efter.