Avatar billede bertelsenbo Nybegynder
06. august 2008 - 14:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Specialtegn (fx ÅogÆ) DataSet bliver vist forkert (htmltegnkode)

Hej Eksperter,

Jeg koder på en side hvor der er det GridView bundet til et DataSet. Der vises Æ, Ø og Å fint. Når jeg henter det ud fra GridViewet (når SelectionChanged er triggered) via følgende kode:

                int indexInt = grdvwCases.SelectedIndex;
                Case editCase = new Case();
                editCase.Date = (DateTime)Convert.ToDateTime(grdvwCases.Rows[indexInt].Cells[1].Text);
                editCase.SupporterInitials = grdvwCases.Rows[indexInt].Cells[2].Text;
                editCase.UserInitials = grdvwCases.Rows[indexInt].Cells[3].Text;
                editCase.Summary = grdvwCases.Rows[indexInt].Cells[4].Text;
                editCase.Description = grdvwCases.Rows[indexInt].Cells[5].Text;
                editCase.Closed = (Boolean)Convert.ToBoolean(grdvwCases.Rows[indexInt].Cells[6].Text);
                editCase.Id = (int)Convert.ToInt32(grdvwCases.Rows[indexInt].Cells[7].Text);

Værderierne cykler lige rundt i mit MVC/MVP-mønster og printes ud i asp:textbox'e hvorefter Æ,Ø og Å står som html-repræsentationen. Det gør også at min events på hele siden failer med følgende popup-box:
http://up.bobert.dk/upload/500error.JPG

What to do?
Jeg læste kort at man kunne bruge klassen Server.HtmlEncode, men kunne ikke finde den :-)
Avatar billede bertelsenbo Nybegynder
06. august 2008 - 14:59 #1
Html repræsentationen: ÆØÅ
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2008 - 20:27 #2
Den er her:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/w3te6wfz.aspx

paa en ASP.NET page bruger man Server.HtmlEncode fordi Server er en instans af HttpServerUtility !
Avatar billede bertelsenbo Nybegynder
07. august 2008 - 08:06 #3
Visual Studio 2005 kan ikke genkende System.HtmlEncode; og kan ikke resovle den klasse automatisk. Jeg bruger .NET 2. Dog kan jeg lave en ny instans af HttpServerUtility og bruge htmlencode derfra. Prøver mig lige frem og vender tilbage
Avatar billede bertelsenbo Nybegynder
07. august 2008 - 08:10 #4
Jeg bruger MVC mønsteret og sætter derfor min data i viewet i controlleren (via et interface). Og i min controller (som jo ikke er en CodeBehind-fil) kan jeg ikke lave en instans af HttpServerUtility selvom jeg using System.Web;

What to do?
Avatar billede bertelsenbo Nybegynder
07. august 2008 - 08:59 #5
HttpServerUtility SomeThing = HttpContext.Current.Server;
Sådan! Ellers virker det ikke.
Avatar billede bertelsenbo Nybegynder
07. august 2008 - 12:45 #6
Svar for point arne :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2008 - 15:07 #7
OK