Avatar billede scorp-d Nybegynder
05. august 2008 - 16:18 Der er 3 kommentarer

ODBC Connection fejl, ved 2. gang forbindelsen åbnes !

Hej..

Jeg har en metode som åbner en forbindelse, læser og bruger dataen, og lukker forbindelsen. Dette virker fint indtil jeg køre metoden anden gang.

Har fundet ud af at hvis jeg åbner forbindelsen udenfor metoden og lukker den når metoden er kørt 2 eller flere gange så virker det udemærket.

Så spørgsmålet er hvordan lukker jeg forbindelsen ordentligt,

Her er koden hvor metoden Btn_Opdater skal køres flere gange:

private OdbcConnection oConn = new OdbcConnection(@"DSN=Scan;Uid=administrator;Pwd=pass;pooling=false");
private OdbcCommand cmd = new OdbcCommand();
private OdbcDataReader reader;

        public Form1()
        {
            cmd.Connection = oConn;
            cmd.Connection.ConnectionTimeout = 600;
            InitializeComponent();
        }

private void btn_opdater()
        {
try
            {
cmd.CommandText = ("SELECT DebKart.KontoNummer, DebKart.Navn, DebKart.Adresse1,DebKart.Adresse2,DebKart.Adresse3,DebKart.Telefon, DebKart.www, DebKart.DebitorGruppe FROM DebKart WHERE DebKart.DebitorGruppe = '02' OR DebKart.DebitorGruppe = '03' OR DebKart.DebitorGruppe = '04' OR DebKart.DebitorGruppe = '05'");

oConn.Open();

              if (!this.bgwSynkronisering.CancellationPending)
              {

                reader = cmd.ExecuteReader();

                while (!this.bgwSynkronisering.CancellationPending && reader.Read())
                {

        }
                reader.Close();
              }
            catch(Exception exc)
            {
                Console.WriteLine(exc.StackTrace);
            }
            finally
            {
              oConn.Close();
            }
Avatar billede jokkejensen Novice
05. august 2008 - 16:36 #1
Hvilken fejl får du ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2008 - 16:47 #2
Jeg kan ikke lige gennemskue aarsagen til dit problem.

Men jeg vil anbefale dig et redesign, hvor Connection objektet aendres fra instans
variabel til lokal variabel.
Avatar billede scorp-d Nybegynder
05. august 2008 - 17:09 #3
Hmm... Slettede det hele og skrev det om... ligeså snart jeg flyttede oConn.Close væk fra metoden virkede det fint...