Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
02. august 2008 - 18:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Udlæs UTF8 fra en MySQL til en .asp side

Hejsa
Jeg har en kollonne der har utf8_unicode_ci i Collation. Når jeg via browseren kigger i databasen står de polske specialtegn OK.

Men når jeg læser dem ud til min .asp side bliver det til firkanter og spørgsmåltegn :-(

Jeg har forsøgt alt muligt - pånær de rigtige!

hvordan skal det gøres?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2008 - 18:19 #1
Collation er strengt taget kun sortering, men jeg antager at charset ogsaa er UTF-8 !

Hvis din ASP side er gemt i UTF-8 og HTTP header eller META HTTP EQUIV fortæller
browseren at det er UTF-8, så bør det virke.
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
02. august 2008 - 18:26 #2
Hvad mener du med hvis .asp siden er gemt i UTF-8?
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
02. august 2008 - 18:28 #3
Har lavet en lille test side, men dette indhold:

'Databasen
mySQLDB = "XXXX"
mySQLDBBruger = "XXXX_dk"
mySQLDBPassword = "XXXXX"
mySQLServer = "mysqlX.XXXXX.com"

Set Conn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
strDSN = "DRIVER={MySQL}; SERVER="&mySQLServer&"; DATABASE="&mySQLDB&"; UID="&mySQLDBBruger&"; PWD="&mySQLDBPassword&";OPTION=16386"
Conn.Open strDSN

Response.CharSet = "UTF-8"

strSQL = "SELECT info FROM infotabel WHERE id = 11"
set RSa = conn.execute(strSQL)

if not RSa.EOF then
    Response.Write RSa("info")
end if
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
02. august 2008 - 18:30 #4
Nu har jeg fået den gemt som unicode, men jeg får så fejlen: UNICODE ASP files are not supported.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2008 - 18:34 #5
UTF-8 ikke Unicode (som normalt betyder UTF-16).
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
02. august 2008 - 18:40 #6
UPS, men det hjalp nu ikke noget der er stadige ?'tegn her og der :-(
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
02. august 2008 - 18:42 #7
og dog...
Det virker hvis jeg skriver teksten direkte på siden - det er når det kommer ud fra DB'en det går galt...
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
02. august 2008 - 19:18 #8
Kan du hjælpe her?
Hvorfor mon det går i fisk når det nu hser fint når jeg jeg via samme browser kigger på indholdet direkte i DB'en. Det kan måske være noget med resultset'et?
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
02. august 2008 - 19:38 #9
Det går også helt galt når jeg via min FORM sender tekster til databasen - alle specialtegn såvel polske som danke fucker helt op :-(
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
02. august 2008 - 19:38 #10
Kan godt skrive dem direkte ned i databasen - så kolonnen tillader dem...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. august 2008 - 15:31 #11
Du skal fortælle MySQL at den skal bruge UTF-8 til forbindelsen mellem ASP og MySQL. I PHP kan man køre queryen SET NAMES 'utf8' for at sikre sig at det er korrekt, men hvordan det hænger sammen i ASP ved jeg ikke - måske det kan skrive direkte ind i din connectionstring?

Hvis du har adgang til selve MySQL's konfiguration, kan du så vidt jeg husker også ændre standardtegnsættet så du ikke behøver ændre i ASP'en.
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
03. august 2008 - 16:15 #12
Har forsøgt med SET NAMES på MySQL serveren, men det hjalp ikke - se lige om jeg kan gøre noget på connectionen
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
03. august 2008 - 16:32 #13
Nope - det spiller fortsat ikke. Fx ordet: młodszy bliver til mÅ‚odszy
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
03. august 2008 - 16:33 #14
ł er eksperten.dk's oversættelse af det polske l med streg igennem
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
03. august 2008 - 16:41 #15
Det virker fint hvis jeg i databasen indsætter ł men det kan jo ikke være rigtigt at man er nødt til at oversætte det hele til HTML entities?
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
07. august 2008 - 11:29 #16
Tror sgu det virker nu :-)

ASP siderne blev gemt i UFT8, mySQL set NAMES utf8, også til sidst HTTP header = utf8. Så virker det - tror faktisk det har virket siden jeg gjorde som arne_v startede med at sige - måske er det blot browseren der har haft noget i cache'n.

:-)

Svar bitte...
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2008 - 02:30 #17
moi ?
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
11. august 2008 - 16:48 #18
:-)