Avatar billede Slettet bruger
01. august 2008 - 18:03 Der er 8 kommentarer

Hvorfor kan jeg ikke få forbindelse til min MSSQL 2005 express

Jeg anvender Visual Web Developer 2005 express til denne tutorial:
http://aspalliance.com/822_Building_a_Database_Driven_Hierarchical_Menu_using_ASPNET_20

Jeg har testet forbindelsen til databasen som er ok - men kan alligevel få adgang hver gang jeg tester dette...

Scriptet:
using System;
using System.Xml;
using System.Data;
using System.Data.SqlClient;

public partial class _Default : System.Web.UI.Page
{
    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        DataSet ds = new DataSet();
        string connStr = "server=localhost;Database=MenuDb;User ID=;Password=;Trusted_Connection=Yes";
        using(SqlConnection conn = new SqlConnection(connStr))

        {
            string sql = "SELECT MenuID, Text, Description, ParentID FROM Menu";
            SqlDataAdapter da = new SqlDataAdapter(sql, conn);
            da.Fill(ds);
            da.Dispose();
        }
        ds.DataSetName = "Menus";
        ds.Tables[0].TableName = "Menu";
        DataRelation relation = new DataRelation("ParentChild",
            ds.Tables["Menu"].Columns["MenuID"],
            ds.Tables["Menu"].Columns["ParentID"],
            true);

        relation.Nested = true;
        ds.Relations.Add(relation);

        xmlDataSource.Data = ds.GetXml();

        if (Request.Params["Sel"] !=null)
            Page.Controls.Add(new System.Web.UI.LiteralControl("You selected " +
                Request.Params["Sel"]));
    }

Fejlmeddelse:
Der opstod en fejl under oprettelse af forbindelse til serveren. Under oprettelse af forbindelse til SQL Server 2005 kan denne fejl skyldes den omstændighed, at SQL Server ikke tillader fjernforbindelser under standardindstillingerne. (provider: Navngivet pipe-provider, error: 40 - Der kunne ikke åbnes en forbindelse til SQL Server.)

Jeg ANER ikke hvad problemet er...?!?  ~:]
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2008 - 18:03 #1
Jeg mener at jeg IKKE kan få adgang... (Doh!)
Avatar billede tripwire Nybegynder
01. august 2008 - 18:57 #2
Prøv at starte SQL Server configuration manager. Du bør kunne finde den i din start menu.

Vælg så network configuration og protocols for sqlexpress. Enable så named pipes (jeg plejer også at åbne for tcpip)
Avatar billede jokkejensen Novice
01. august 2008 - 19:15 #3
Brug en trusted connection, hvis du kører lokalt.... www.connectionstrings.com
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 13:49 #4
Har prøver begge forslag uden held...
Avatar billede tripwire Nybegynder
03. august 2008 - 18:39 #5
Jeg bruger selv denne streng til at connecte til databaser på min sqlexpress:
SqlConnection con = new SqlConnection("server=MinPCHostname\\SQLEXPRESS;Integrated Security=SSPI;database=DatabaseNavnet");

Så kan det være at du "bare" mangler \\SQLEXPRESS efter localhost?
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2008 - 21:14 #6
Har forsøgt mig lidt frem og tilbage - denne string giver en anden fejlmeddelse:

string connStr = "server=localhost\\SQLEXPRESS;Database=MenuDb;User ID=sa;Password=;Trusted_Connection=True";

Fejlmeddelse:
Cannot open database "MenuDb" requested by the login. The login failed.
~:[
Avatar billede tripwire Nybegynder
05. august 2008 - 18:20 #7
Så er du "inde" og have fat i systemet. Nu fortæller den dig at den ikke kan verificere brugeren sa.

Jeg kan anbefale at du henter Microsoft SQL Server management studio express. Den kan du bruge til at logge ind og se hvilke baser du har, oprette brugere osv.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=C243A5AE-4BD1-4E3D-94B8-5A0F62BF7796&displaylang=en
Avatar billede kxh Nybegynder
10. august 2008 - 18:13 #8
Mener ikke at du skal have 'Password=' med i din connectionstring når passwordet er blankt.
Ellers som tripwire siger download SQL Server management og få oprettet en specifik bruger med password med de fornødne rettigheder på db'en