Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. juli 2008 - 07:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Send som knap forsvinder i Access 2007

Jeg har en Access 2007 database hvor jeg har en knap på et ribbon der kan bruges til at sende en rapport som en mail (snapshot/html m.m.)
Hvis jeg så laver den database om til en runtime ( ret fikst at man bare behøver at rename filen for at låse en applikation) så forsvinder denne knap fra mit ribbon og brugerne kan ikke sende rapporten.
Kan dette omgås på nogen måde?
Avatar billede terry Ekspert
31. juli 2008 - 08:50 #1
Hi Hugo
Noticed your comment
(ret fikst at man bare behøver at rename filen for at låse en applikation)
Are you saying that just by renaming the accdb to accde stops people from seeing the code, and that the code isnt compiled?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. juli 2008 - 10:38 #2
Not quite - renaming the file to .accdr makes it a runtime version that is locked down so the users have to easy access to the 'hot stuff'
Avatar billede terry Ekspert
31. juli 2008 - 11:17 #3
Yes its smart as long as users do know that.
Just took a llok at the following link for a bit more info.
http://office.microsoft.com/en-us/access/HA100678311033.aspx

I havent used Access so much the last year or so, so I'm getting a bit behind in version differences. I see some advantages with 2007 though, once they've pollished it off at the edges it should be very good.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. juli 2008 - 11:50 #4
One of the features I like/use is the new attachment field.  I have always had some problems with supporting files (.ini .ico and so on) because some user won't use the installation program I supply. They just copy the db and then there will be some files missing. Now I just include them in the db and at startup I check if they exist and if not I just extract them from the db - very nice :-)
Avatar billede terry Ekspert
31. juli 2008 - 12:07 #5
Does having them in the dB effect the total size, or is the limit still 2Gb?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
31. juli 2008 - 12:31 #6
It affects the size and it is still 2 GB
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. august 2008 - 08:53 #7
Har fundet en alternativ løsning på problemet:
Har lavet min egen send som snapshot (DoCmd.SendObject) knap og den virker også i runtime versionen.
I den der forsvinder kan man vælge mellem forskellige formater, men da det altid er som snapshot jeg skal sende, så er det på en måde nemmere at brugerne ikke først skal bestemme hvilket format de ønsker - hvis en bruger har flere valg vil han/hun altid vælge forkert på det forkerte tidspunkt :-)
Avatar billede fdata Forsker
05. august 2008 - 21:39 #8
Har lyttet med  ;o)
>> hugo: Er bare nysgerrig. Har du fundet en enkel måde at oprette en ribbon knap? (eller er du også gået den tunge vej via diverse MS demo kode sider på nettet og en tabel med XML kode?)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. august 2008 - 21:48 #9
Jeg vil ikke påstå at jeg har fundet en enkel måde :-)
Indlæringskurven for ribbons er efter min mening stejlere end Mount Everest!
Jeg har lavet min egen metode hvor jeg har alle funktioner der skal kunne kaldes på knapperne til at ligge i et modul. Alle navne på disse funktioner eksporterer jeg så via en tabel til en XML fil som jeg læser ind i en db jeg har lavet til formålet. I den db opretter jeg så alle tabs, groups, buttons og menuer og knytter en funtion til hver. Dette resulterer i en XML fil som jeg så kan hente ind i min primære db og bruge den der. Jeg går der uden om den standard tabel der vist nok hedder usysRibbons af den simple grund at alt der ligger der bliver læst ind helt fra start.

En gang ved lejlighed skal jeg prøve om jeg ikke kan lave et par demo db'er og sende til dig hvis det har interesse. Jeg vil dog ikke lige love at det bliver de næste par uger da de er rimeligt hektiske.
Avatar billede fdata Forsker
10. august 2008 - 17:30 #10
(Var lige væk et par dage). Lyder smart. Ville dog have været lækkert, hvis Microsoft have inkluderet et lille tool, som kunne bygge/vedligeholde XML delen.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. august 2008 - 19:54 #11
Det kan vi kun blive enige om - og det undrer mig meget at de ikke har gjort det.