Avatar billede julle.p Nybegynder
30. juli 2008 - 17:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Brede på en tabel

Hej.

Jeg har en tabel som tilpasser sig efter brugerens opløsning på skærmen. Men nu vil jeg bare gerne have hver kolonne til eks.vis at være 300 pixel bred. Hvordan gøres det når:

---------- XHTML ----------

--- head ---
table {border: 2px solid #452; border-collapse:collapse; width:90%; margin-left: 3ex; }
td {background-color: #fff; padding:3px; border: 1px solid #fff}
th {text-align:left;border: 1px solid #fff}
thead th {color:#fff; font-size:1.5em; background-color: #472 ; padding: 10px 6px}
tbody th {color:#fff; font-size:1.15em; background-color: #79B30B ; padding: 6px}
tbody th.sub {font-size: .90em; color:#000; background-color: #dda; padding: 6px}

--- bode ---

<table>
<thead> <tr> <th colspan="3">Table Heading</th> </tr> </thead>
<tbody>

<tr>
<th>Col 1</th>
<th>Col 2</th>
<th>Col 3</th>
</tr>

<tr>
<th class="sub">Sub head 1</th>
<td>Result 1</td>
<td>Result 2</td>
</tr>

<tr>
<th class="sub">Sub head 2</th>
<td>Result 1</td>
<td>Result 2</td>
</tr>

<tr>
<th class="sub">Sub head 3</th>
<td>Result 1</td>
<td>Result 2</td>
</tr>

</tbody>
</table>

---------- SLUT ----------

Nogen der ved hvad der skal ændres?
Avatar billede zity Nybegynder
30. juli 2008 - 22:29 #1
Sådan som jeg læser det, så tilføjer du vel bare "width: 300px;" til td {}
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2008 - 22:48 #2
<ole>

Hvis tabellen skal tilpasse sig efter skærmen, giver det jo ikke mening at sætte faste bredder på hver kolonne. Jeg må gå udfra, du mener noget andet - nemlig, at du vil gøre kolonnerne lige bredde:

<style type="text/css">
col {
    width: 33%;
}
</style>

<table>
<col><col><col>
... osv ...

For mig at se, (mis)bruger du forøvrigt thead-elementet som caption-element og den første række i din tbody som thead-element  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede julle.p Nybegynder
01. august 2008 - 01:55 #3
Zity: Tak for svaret - jeg prøver i morgen.

ole: Nej, jeg ville ændre det, så den kun var ex 300 pixel bred (hver kolonne) og for et øjeblik "glemme" at den skal tilpasse sig skærmen.
Avatar billede julle.p Nybegynder
01. august 2008 - 15:56 #4
Det virker ikke at gøre sådan:

td {background-color: #fff; padding:3px; border: 1px solid #fff; width: 300px;}

:-S
Avatar billede julle.p Nybegynder
01. august 2008 - 15:58 #5
Kunne man måske lave, så en kolonne godt kan være mindre end 300px, dog max 300px? Dvs, at den sagtens kan tilpasse sig et mindre vindue som den gør nu, men hvis vinduet er stort, bliver den alligevel max 300px.
Avatar billede julle.p Nybegynder
01. august 2008 - 16:09 #6
Dette er nu løst på denne måde:

table {border: 2px solid #452; border-collapse:collapse; width:90%; margin-left: 3ex; max-width: 600px;}

Altså ved at tilføje "max-width: 600px;"

:-D