Avatar billede jan_amdi Nybegynder
25. juli 2008 - 00:03 Der er 5 kommentarer

Grafik som objecter

Hejsa

Er det muligt, at oprette grafik på en form og samtidig tilknytte en event dertil?
Jeg vil gerne kunne lave nogle grafik elementer, som jeg efterfølgende kan trække rundt på skærmen.
Som jeg ser det, så bliver jeg nødt til at have en event jeg kan reagere på, hvis jeg skal kunne flytte noget grafik jeg selv har tegnet.

Men kan man overhoved gøre det?

Med venlig hilsen
Jan Amdi Letvad
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2008 - 00:51 #1
Selve formen vil er også et objekt. Formen opfanger cursoren/musens bevægelser, knapper osv.

Så hvis du f.eks. tegner en firkant på en form, kan du bruge cursorens koordinater, for at finde ud af, om musen er over firkanten. I formens mouse down event, kan du så checke om musen er over firkanten, og hvis den er det, sættes f.eks en bool (boolean) til True, hvorefter du gentager firkanten med musens nye koordinater..

Nogle objekter der er svære at genskabe, er nok textbox'e, hvis det er f.eks. er form-controls du tegner med grafik. Textboxe skal f.eks. have border, mulighed for forcus samt tekst osv..
Avatar billede aaberg Nybegynder
25. juli 2008 - 09:32 #2
Her er et meget simpelt eksempel på hvordan du kan oprette flyttebare grafiske objekter på en form. Det er et Visual Studio 2008 Express projekt.

http://www.aaberg.cc/MovingControls.zip
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2008 - 14:57 #3
aaberg_cc> Lækkert eksempel.

Men objekterne er firkantet, selvom man vælger en Circle. Man kan se kanterne, hvis man flytter Circle ind over en af de andre objekter. Og man kan tage fat i de usynlige kanter.

Jeg ville mene at objekter er "grafiske" (tegnet direkte på formen), når de ikke fylder mere end selve objektet.
Avatar billede aaberg Nybegynder
25. juli 2008 - 15:17 #4
Som jeg sagde, et meget simpelt eksempel. Hvis du vil have runde hjørne, kan du sætte Region propertien på kontrollerne.

Hvis man skal have mere avancerede grafiske elementer, er det nok ikke optimalt at basere dem på en kontrol. Men jeg synes alligevel dette er et godt eksempel på hvor nemt det kan gøres.
Avatar billede jan_amdi Nybegynder
11. august 2008 - 11:52 #5
aaberg_cc-> Godt eksempel......men (for der er jo altid et men :-)

Grafikelementerne er lavet på forhånd.
Hvad jeg vil (og som jeg kan se jeg ikke fik beskrevet godt nok i første indlæg) er, at lade brugeren tegne grafikken selv - og derefter give mulighed for at flytte den.
På samme måde, som et tegneprogram.