Avatar billede sinterklas Nybegynder
11. december 1999 - 15:42 Der er 19 kommentarer

overclocking af k6 350mhz

jeg har en k6 350mhz og et soye sy-5ema bundkort når jeg så vrider den op på 400mhz så brokker windows sig noget hvad kan det være galt og hvordan skal den overclockes hvis det skal være helt perfekt
Avatar billede cldu Nybegynder
11. december 1999 - 18:51 #1
Prøv at hæve FSB istedetfor multiplieren.
Avatar billede sinterklas Nybegynder
11. december 1999 - 19:28 #2
nu har jeg set hele min manual igennem og jeg kan ikke finde noget med FSB kan du forklare det nærmere.
Avatar billede cldu Nybegynder
11. december 1999 - 19:31 #3
hejsa!

Det er BUS frekvensen du skal prøve at hæve istedet. Enten gennem BIOSen eller med jumperne til det samme. :-)
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. december 1999 - 17:58 #4
Din cpu hastighed bestemmes jo af to ting: multiplyeren og systembussen. F.eks:
3,5 gange 100=350 MHz

cldu mener, du skal øge de 100 til 103/110/112 eller, hvad det nu kunne være.

Jeg synes ikke, det kan anbefales at ændre de 100, da du kan løbe ind i problemer med dine kort (agp/pci/isa), da hastigheden til dem også ændres/øges.

Omvendt, tror jeg dit problem i virkeligheden er, at dit kort bruger ETEQ chipset, som kun kører med 6ns level-2 cashe. Officielt certificerede chipsets til k6-2-ere er Alladin og via, som kører med 5ns level-2 cashe - Altså lidt hurtigere. Måske er det derfor, du ikke kan få det til at fungere.

Men prøv med noget mere køling eller tag låget af dit kabinet, så der kommer mere luft til hele systemet. Så bliver din cpu heller ikke så varm. Det kunne også løse dit problem.

Husk også, at hvis du øger systembussen til mere end 100MHz, at dine ram skal kunne følge med.
Avatar billede cldu Nybegynder
12. december 1999 - 18:31 #5
errhh... At enhederne ikke længere kan følge med, er vist kun aktuelt rent teoretisk - de fleste kort - både PCI og AGP - kan klar de første 142 Mhz på bussen. Men: 103 er en dum ide, da det nedsætter overall performance ved at sætte hastigheden på PCI-bussen NED istedetfor op ligesom resten af bussen. 112 er et meget bedre tal :-)
Avatar billede fatboy Nybegynder
12. december 1999 - 18:34 #6
Det er altid rart at blive klogere, så tak for dit indlæg.
Jeg kan så tilføge, at mit sb awe32 (isa) ikke kunne klare mere end to timer på 112.
Avatar billede cldu Nybegynder
12. december 1999 - 19:13 #7
fatboy: aaaaah.. det er rigtigt... Jeg glemt ISA-bussen i min udtalelse... det skulle selvfølgelig have været næsten alle PCI kort. :-)))

- vi er her alle for at lære. ;-)
Avatar billede fatboy Nybegynder
13. december 1999 - 14:38 #8
Isa kort er ikke pci kort, men det ved du vel også så.
Avatar billede cldu Nybegynder
13. december 1999 - 17:12 #9
ISA er jo i dette tilfælde lidt mere sårbart - men ok, nyere maskiner, såsom en 350 - 600 Mhz burde have PCI lydkort, og så er der ikke mere ISA i maskinen overhovedet.

Det kan også være det bare er mig der har glemt at ISA stadig eksisterer :-)
Avatar billede fatboy Nybegynder
14. december 1999 - 20:46 #10
Ved du, hvordan en parallelport (isa) mon opfører sig, hvis fsb er sat til 112MHz ?
Avatar billede cldu Nybegynder
14. december 1999 - 23:44 #11
*hehe*
.
sjovt? *g*

jeg indrømmer jeg glemt det i overvejelsen. Det er som sagt fordi jeg ikke længere selv har nogen kort til ISA slotten. :-/
Avatar billede fatboy Nybegynder
15. december 1999 - 10:47 #12
Jeg mente faktisk, hvad jeg spurgte om, men din kommentar er alligevel tilstrækkeligt svar. :¤)
Avatar billede jesperw Nybegynder
18. december 1999 - 19:24 #13
Davz!

hmmmm jeg siddder med næsten det samme bunkort, nemlig 5ema+ og en 400@450 k6.2. men jeg har ikke haft nogle problemer overhovedet!!!

jeg kør' med en multiplier på 4.5 og 100 MHz på bussen

Tænkte at jeg lige ville skrive det.

Jesper Wolff
Avatar billede jesperw Nybegynder
18. december 1999 - 19:28 #14
Jo forresten.....
jeg ved ikke så meget om overclocking, så i må bære over med mig...

Men hvad ligger en "normal" temperatur egentlig på, for en k6.2 overclocket???

Det skal lige siges til overstående kommentar at jeg ingen ISA kort har i min maskine

Mvh Jesper Wolff
Avatar billede fatboy Nybegynder
19. december 1999 - 03:48 #15
Hastighederne til AGP, PCI og ISA og så videre ændres IKKE, hvis man kun ændrer multiplieren.

Der er kun, når man ændrer fsb (front side bus) eller også kaldet bussen eller systembussen f.eks. 100 MHz for en P II 400 MHz (4*100) , at ISA,PCI og AGP bussernes hastigheder ændres.

Den perfekte måde at overclocke på er ganske simpelt ved som nr. 1 at køle alting som meget som muligt og dernæst prøve sig frem med små skridt indtil man finder den højeste ydelse i de programmer, man helst vil have skal køre hurtigere, uden at systemet bliver ustabilt. Man kan afhængig af processor somme tider ændre på volten til kernen af cpu-en/processoren. Dette resulterer i øget varmeudvikling, men det kan altså også somme tider få en cpu til at køre på en vis hastighed, hvor den eller ikke ville eller ikke ville køre stabilt. Men pas lidt på, man kan jo også ricikere at brænde den af. Endvidere er det også en meget stor hjælp i processen, hvis man har en bios eller et program, som kan oplyse temperaturen på cpuen og/eller i systemet. Så kan man hele tiden holde øje med, at den ikke bliver for høj. På AMDs hjemmeside kan man finde max temperaturer for hver enkelt processor.

Hvis en overclockning skal testes for stabilitet, så brug ganske enkelt din pc til det, du nu plejer at bruge den til. Og lad endelig denne test foregå over adskillige timer.

PS. Det KAN være, dit problem bliver løst, hvis du opgraderer din bundkort-bios.
Avatar billede theghost Nybegynder
02. januar 2000 - 22:07 #16
Det er IKKE nogen god ide at overclocke en AMD, da de fra AMDs side allerede er presset til det yderste. Intel derimod kan du altid overclocke!
Avatar billede fatboy Nybegynder
02. januar 2000 - 23:13 #17
Det er rigtigt, at AMD fra fabrikken clocker dered prossesorer højere end Intel. Derfor får du en højere ydelse uden at ødelægge garantien på din cpu.

AMD-er kan også overclockes  -  Men ikke lige så hårdt, nej.
Avatar billede john.doe Nybegynder
24. januar 2000 - 11:25 #18
Det kan anbefales at kikke på
http://www.overclocking.dk
Avatar billede i11uzion Nybegynder
30. januar 2000 - 10:35 #19
HEhehe AMD Athlon er da vældig god at overclocke...