Avatar billede andersbl Nybegynder
16. juli 2008 - 14:04 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Gemme i en bestemt mappe/sti

Hej jeg har et lille spørgsmål, som jeg ikke har fundetsvar på.
Jeg har en masse reporter, som defineres gennem en "form". Jeg har så sat en rapport til at have "Acro-bat PDF" som printer, fordi jeg gerne vil have man skal kunne gemme denne rapport som PDF fil. Det lykkes også fint, da jeg har lavet en macro som at sat til print, og da printeren er "Acrobat PDF" bliver den let og simpelt lavet om til en PDF fil. Mit problem er nu bare at dem foreslå at rapporten bliver gemt i "Dokumenter", den skal den ikke foreslå. Jeg kan også se at når man vælger en specifik printer til en rapport, så der også "where" den bliver gemt, og det er også "Dokumenter".

Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg kan ændre denne "where" til en anden placering.

Jeg kan intet i SQL så må gerne være meget meget simpelt.

Mange tak :)
Avatar billede mugs Novice
16. juli 2008 - 14:28 #1
Jeg mener du kan ændre det i Funktioner > Indstillinger > standard databasemappe nede til venstre.
Avatar billede liebmann Nybegynder
16. juli 2008 - 23:38 #2
Du kan udvide print-makroen til at gemme på det sted, som du selv ønsker.
Jeg er ikke helt stiv i Access og har det ikke her hjemme, men i f.eks. Excel kan du "indspille" en makro, hvor du viser hvad du ønsker.  Denne makro kan så bare kopieres ind i den eksisterende.
Avatar billede andersbl Nybegynder
17. juli 2008 - 08:25 #3
Det skal også helst være sådan at det gælder på alle computere. Er en database der er tilgængelig for alle og bliver åbnet via nettet. Så tror ikke "mugs" forslag virker, da de andres Access ikke er indstillet sådan.

"Liebmann": Det er desværre ikke så simpelt at man kan indspille i makro i Excel og benytte den i Access. Det ville eller være rigtig smart:)
Avatar billede mugs Novice
17. juli 2008 - 08:42 #4
Du kan godt bruge en Excel makro i Access.
Avatar billede andersbl Nybegynder
17. juli 2008 - 08:56 #5
Jeg har eller prøvet at optage mange makroer og sætte dem ind i Access, men uden nogen former for held nogle af gangene.
Avatar billede liebmann Nybegynder
17. juli 2008 - 20:56 #6
Hvis du allerede har en makro i Access, så skal du åbne den (editere den) og indsætte følgende makrodele fra Excel:

Sub gem()
'
' gem Makro
' Makro indspillet 17-07-2008 af John
'

    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="D:\DOK2\Gemmetest.xls", FileFormat:= _
        xlNormal, Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False _
        , CreateBackup:=False
End Sub

Du skal bare erstatte stien ....,xls, med  den ønskede sti og så endelsen .mdb

Makrosproget er så vidt jeg ved det samme i begge programmer.
Avatar billede andersbl Nybegynder
18. juli 2008 - 10:09 #7
Liebmann

jeg ved ikke om jeg har forklaret mig odenligt, men kan ikke se, hvor den Makro ved hvordan en report den er den skal gemme. Kan godt forstå hvordan makroen du forslår fungere.
Avatar billede andersbl Nybegynder
18. juli 2008 - 13:38 #8
hvor kan man editere i en makro? for det vil læse en hulens masse problemer!
Avatar billede mugs Novice
18. juli 2008 - 13:54 #9
Du kan ikke indsætte liebman's kode i en makro. Det er VBA, men du lan indsætte koden i en kommandoknap og køre koden derfra.
Avatar billede andersbl Nybegynder
18. juli 2008 - 14:26 #10
MUGS du plejer at være så klog, hvordan gør jeg det helt præcis?
Og skal "liebman"'s kode overhoved ikke ændres ud over "Filename"?
Avatar billede mugs Novice
18. juli 2008 - 14:55 #11
liebmann's kode fungerer upåklageligt. Du skal dog først have oprettet mappen DOK2.
Du åbner en formular i designvisning og tager en kommandoknap fra værktøjskassen. Højreklik på knappen > Egenskaber > Hændelser og sæt markøren på linien Vedklik. Tryl derefter på de 3 små ... i højre side og du er nu inde i VBA-editoren hvor du indsætter koden hvor markøren blinker.
Avatar billede andersbl Nybegynder
18. juli 2008 - 15:27 #12
Efter jeg har trykket på de tre "..." vælger jeg Code Builder, så kommer jeg ind i det du kalder VBA-editoren.

Så indsætter jeg denne kode

Private Sub Command250_Click()
'
' gem Makro
' Makro indspillet 17-07-2008 af John
'

    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="D:\Gemmetest.xls", FileFormat:= _
        xlNormal, Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False _
        , CreateBackup:=False
End Sub

Også brokker den sig over
Avatar billede andersbl Nybegynder
18. juli 2008 - 15:28 #13
Run-time error '424'
Og markere de sidste tre linjer med gult.
Hvad er det jeg ikek forstår
Avatar billede andersbl Nybegynder
18. juli 2008 - 15:34 #14
Hvis du kan få mit til at løse dette problem lover jeg dig 100 point ekstra.
Avatar billede liebmann Nybegynder
18. juli 2008 - 23:05 #15
Du skal tilpasse den kode du ser ovenfor til din situation og til Access:

ActiveWorkbook skal erstattes af ActiveNNN, hvor Workbook er Excel, skal det tilsvarende ord for database indsættes (jeg kan ikke huske det, men det kan en af de andre måske).
Derefter skal din egen stil til filen indsættes
f.eks.  C:\konto\kontoplan.mdb, hvis databasen kontoplan skal ligge i mappen konto på drevet C.

Bare du har første linie "private sub" eller tilsvarende med Sub, og sidste linie "end sub" fra den oprindelige makro, så skal du bare tilføje de 3 linier efter den oprindelige makro til print  -  altså inden End Sub.  Resten er ikke nødvendigt.
Avatar billede liebmann Nybegynder
18. juli 2008 - 23:48 #16
Jeg glemte lige, at jeg ikke kender din version af Access  -  .mdb filtypen er til og med 2003, 2007-programmet bruger filtypen .accdb, men det kan du jo se i stifinder, hvad din nuværende database kaldes til "efternavn".
ActiveWorksheet skal måske erstattes af ActiveAccessObject
Avatar billede andersbl Nybegynder
21. juli 2008 - 13:29 #17
Men du har ikke nogle ide om hvad det hedder i Access når det ikke er ActiveWorkbook? Har version 2003 på engelsk, hvis det skulle gøre en forskel.
Avatar billede liebmann Nybegynder
22. juli 2008 - 22:48 #18
Som jeg skrev i den seneste, så hedder det måske
ActiveAccessObject
Der er ingen forskel på, om det er en engelsk eller dansk udgae, da det er VBA-kode.
Måske kan du se det i din eksisterende printmakro.