Avatar billede neostar Nybegynder
03. juli 2008 - 22:39 Der er 16 kommentarer

Dannebrog = racistisk?

Vil lige høre folk mening om en ting

Jeg har her for 8 måneder fået tatoveret et dannebrog flag, på mit venstre bryst. Så her for nogle uger siden, sagde min kæreste til mig, at nogle af hendes veninder, havde sagt at det var super racistisk, og det var synd jeg havde sådan en. Det blev jeg sku lidt stødt af høre!

Den anden dag skulle jeg så på tanken en tur, da havde jeg bar mave, fordi det havde været varmt hele dagen. Så spurgte min kæreste om jeg ikke skulle have en trøje på, hvis nu der var nogle indvandre der så mig. Men jeg har tit gået med bar mave, og der er også mange indvandre der har set den.

Grunden til jeg egenlig fik lavet tatoveringen, er af ren og skær fædrelands kærlighed. Jeg synes på ingen måde det udstråler noget racistisk!

Min lillebror har en magen til, han går i klasse med flere tyrkere og pakistanere. De siger at flere af deres venner har tatoveret det pakistanske flag. Så hvis mit er racistisk, hvad er deres flag så?

Jeg er lidt forvirrede..
Avatar billede summer Mester
03. juli 2008 - 22:44 #1
Selvfølgelig har du lov at bære en tatovering, klaphat, flag o.l. Dannebrog er vores danske 800 år gamle flag, så selvfølgelig må du vise det frem. Sikke en gang ævl, at det skulle være racistisk.
Avatar billede neostar Nybegynder
03. juli 2008 - 22:46 #2
Ja synes også det er noget ævl..
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. juli 2008 - 22:48 #3
Det kan der ikke være noget racistisk over - afbrænding af det danske flag derimod er, men det er en anden diskussion :)
Avatar billede vejmand Juniormester
03. juli 2008 - 22:49 #4
At påstå det skulle være racistisk at få dannebrog tatoveret er sgu noget ævl!
Det er faktisk den slags påstande der er med til at skabe racisme.
Avatar billede neostar Nybegynder
03. juli 2008 - 22:51 #5
Ja vejmand, mener også at sådanne påstande gør mere skade end gavn..
Avatar billede neostar Nybegynder
03. juli 2008 - 23:01 #6
Tak for jeres støtte :)
Avatar billede newcommer Nybegynder
04. juli 2008 - 00:47 #7
Dannebrog = racistisk! Det er en mening fra en tåbes mund.
Som summer er inde på, er Dannebrog et ældgammel symbol på danmark, og har
intet med racisme at gøre. At holde af sit fædrelands flag er ikke engang Chauvinist.
Avatar billede drbean Nybegynder
04. juli 2008 - 10:18 #8
Er det også racistisk at gå med en dannebros trøje? For så er der mange der går til landskampe der er racistiske. Er andre nordiske tegn også racistiske? Tors hammer? Odins spyd?
Avatar billede summer Mester
04. juli 2008 - 11:35 #9
Din kæreste bør tage en snak med sine veninder og forklare dem, at det land vi/de bor i hedder Danmark og at vores flag hedder Dannebrog.
Flagreglerne siger endda, at det er forbudt at flage alene med andre flag end det danske. Undtagelserne står mange steder, bl.a. her:
http://www.graenseforeningen.dk/artikel/3692

>>>Min lillebror har en magen til, han går i klasse med flere tyrkere og pakistanere. De siger at flere af deres venner har tatoveret det pakistanske flag. Så hvis mit er racistisk, hvad er deres flag så?<<<
Så er der noget der er forbudt er det vist muslimske landes flag.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
04. juli 2008 - 15:04 #10
og for at lige være lidt ordkløver så vil jeg også sige at racisme har noget med racer at gøre (deraf navnet), og da det Danske flag er ikke representation af en race men en nation kan det ikke være racistisk.
Udover det er det jo hjærnedødt at sige den slags om et lands flag...
tror sku så alle biligster er også raciseter da de har DK og flag på bilerne :D
Avatar billede vejmand Juniormester
05. juli 2008 - 00:09 #11
Avatar billede killer_bee Nybegynder
05. juli 2008 - 00:43 #12
hehe vejmand ... ja ,, i vores politiske korrekte tider bliver udtryk udvandet og misbrugt. ... hvis man skulle absolut beskylde folk for noget med en flag på ville jeg mene det korrekte udtryk ville være nationalisme...
Avatar billede ejvindh Ekspert
05. juli 2008 - 09:48 #13
Jeg er også helt enig i, at det er noget vås at kalde Dannebrog for racistisk.

Grunden til at nogen kunne finde på at få tanken, tror jeg til gengæld der er en klar forklaring. Der er jo en række højreradikale partier/foreninger/grupperinger der har forsøgt at tage patent på, hvad "danskhed" vil sige. Disse partier er ofte snævert forbundet med fremmedfjendtlige holdninger (Dansk folkeparti, Dansk front, DNSB).

For at illustrere: På mit arbejde render jeg rundt med en gammel kop, som har et billede af nogle danske flag. Det går, blandt mine kolleger, under navnet "Dansk Folkeparti"-koppen *G*

Det er selvfølgelig også noget vås, men det siger bare noget om mediebilledet i øjeblikket. Og det er nok også den, der spiller ind overfor din tatovering.
Avatar billede summer Mester
05. juli 2008 - 12:21 #14
Skulle det være nødvendig at være nødvendig at tilhøre Dansk Folkeparti, for at elske sit land og dets flag - sikke noget vrøvl.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
06. juli 2008 - 18:37 #15
så bottom line er at man kan sige til de veninder : take your two IQ points, rub them together and see if you can start a fire.

:o)
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
08. juli 2008 - 11:16 #16
Er det ikke ligesom at ordet "Racist" er blevet voldsomt misbrugt de seneste 10-20år ?