Avatar billede bgo Nybegynder
25. juni 2008 - 16:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Eventhandler til dynamisk menu: Hvordan?

Jeg skal have tilføjet nogle menupunkter ud fra en xml. Selve det at oprette tilføjemenupunkter ser ikke ud til at være et problem, men menupunkter der ikke gør noget er så kedelige ;)

Dim image As Image
        Dim onClick As EventHandler
        image = Nothing
        onClick = AddressOf StartProgram

        Dim dynmenuitem As New System.Windows.Forms.ToolStripMenuItem("test", image, onClick)
UdtrækToolStripMenuItem.DropDownItems.Add(dynmenuitem)

er noget af en test jeg har lavet. Den del fungerer fint nok sammen med

Sub StartProgram()
        ToolStripStatusLabel1.Text() = "ok"
    End Sub

Problemet er, at StartProgram() gerne skulle se således ud:

Sub StartProgram(ByVal s As String)
        ToolStripStatusLabel1.Text() = s
    End Sub

men så fejler det. Har forsøgt at lave en delegate:

Delegate Sub startprogramhandler(ByVal s As String)

men det hjælper jo ikke meget når jeg ikke aner hvordan jeg kan få den i spil.

Men altså, planen er at StartProgram skal kunne modtage en parameter, og dermed være en fælles sub for alle de tilføjede menupunkter, således at der ikke skal rettes i denne kode for at få nye funktioner ind.

PS: Jeg arbejder i VS2008 og VB.Net (targeting v. 2.0)
Avatar billede bgo Nybegynder
26. juni 2008 - 14:26 #1
Det ser ud til at jeg har fundet noget der kan hjælpe mig på vej. http://www.codeproject.com/KB/menus/XMLMenu.aspx er en menu der genereres ud fra en xml, godt nok ikke helt på samme måde som jeg havde tænkt, men det lykkedes mig at finde ud af nogle ting ved at lege lidt med koden. Ved ikke om jeg bruger den direkte (i modificeret form) eller blot lader mig inspirere. Men jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu, hvis der skulle være noget.
Avatar billede bgo Nybegynder
27. juni 2008 - 14:14 #2
lukker - den rette løsning kunne jeg ikke finde, så jeg laver et alternativ med arrays og check på indhold deraf
Avatar billede bgo Nybegynder
27. juni 2008 - 15:37 #3
haha, og dét hjælper jo så heller ikke noget :D

Tilgengæld har jeg fundet noget der jo nok er lige det jeg har brug for

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/db0etb8x.aspx?PHPSESSID=gmkmem7inohg2q677fst152mr6

Dén var lidt skjult for mig - men skulle give mig mulighed for at overføre værdier til min sub