Avatar billede cronick Nybegynder
17. juni 2008 - 19:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

forkert tegnsæt gennem htaccess

Hey,

- Jeg beklager at dette spørgsmål ligger som php-relateret, men kunne ikke finde nogen bedre kategori til htaccess.

Jeg har denne rewriterule:

RewriteCond %{THE_REQUEST} !images [NC]
RewriteRule ^([\w\s_-]+)($|/)([^/]+)?($|/)([^/]+)?$ $1.php?mode=$3&action=$5 [NC]

Den laver f.eks. profil.php?mode=slet&action=3 om til profil/slet/3.

Mit problem er, at hvis jeg benytter æøå, f.eks. i tredje og sidste parameter, så erstatter den disse bogstaver, med de følgende: æ (æ) ø (ø) Ã¥ (å). Jeg har prøvet at sætte tegnsæt til utf-8, i PHP-filen, og det løser sådan set problemet. Det gør dog, at alle mine rigtige filer, laver firkanter ved de selv samme tegn. Jeg har så fundet ud af, at ændre filens tegnsæt (til utf-8) løser det.

Mit spørgsmål er så: findes der en letter måde, end at skulle til at ændre alle mine filers tegnsæt?

- På forhånd tak
Avatar billede cronick Nybegynder
17. juni 2008 - 19:17 #1
Det nemmeste ville selvfølgelig være, at man kunne bestemme hvilket tegnsæt htaccessen filen havde - og altså gav videre når det skulle hentes med GET. Så skulle denne sættes til iso-8859-1, som alle de andre filer. Men dette er vel ikke muligt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2008 - 19:20 #2
Det kan være een af grundene til at vælge utf-8, men for dig vil det nok være nemmere bare at bruge http://php.net/utf8_decode på din url-parameter
Avatar billede cronick Nybegynder
17. juni 2008 - 19:49 #3
Er det generelt bedre at bruge utf-8?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2008 - 20:03 #4
Det kan man ikke sige generelt, men utf-8 sniger sig ind som defacto-standard hist og pist.
Avatar billede cronick Nybegynder
17. juni 2008 - 20:08 #5
Okay. Du skal have tak for din hjælp.. :)
Avatar billede olebole Juniormester
17. juni 2008 - 20:29 #6
<ole>

Da der er tale om selvvalgte actions, kunne man jo så let som ingenting undgå URL'er à la:
    profil.php?mode=ølsmagning&action=ålerøgning

- ville det mon ikke være både bedst og lettest?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
17. juni 2008 - 20:30 #7
- man undgår jo også at bruge skandinaviske tegn i filnavne  ;o)
Avatar billede cronick Nybegynder
18. juni 2008 - 02:44 #8
At jeg kalder dem henholdsvis mode og action er måske lidt afvigende, eftersom det bruges til alt - også brugernavne. Disse må gerne indholde æ, ø og å, så det er derfor nødvendigt at den kan behandle de tegn :)

Btw, du er velkommen til at smide et svar, erik.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. juni 2008 - 08:43 #9
Jeg samler slet ikke på point, tak.

Hvad med at sige at de kun må bruge bogstaverne 'a', 'b' og 'c' til brugernavn - dem har jeg aldrig bøvl med.

:)
Avatar billede cronick Nybegynder
26. september 2009 - 14:33 #10
Gammel tråd lukkes..