Avatar billede warg Nybegynder
12. juni 2008 - 17:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Findes der et eller andet Programmerings kursus for 12 årige?

Hej alle Eksperter!

Tja, Hvis i har læst nogle af mine spørgsmål eller kommentarer, kan i nok ikke gætte at jeg kun er 12 år.

Jeg kunne godt tænke mig at lære at kode/programmere men jeg kan ikke finde nogen form for kursus/frivillig Skole om programmering... Og jeg HAR søgt på google men som sædvandtligt når man søger efter noget vigtigt, så er der ingen resultater, som bare ligner!

Så hvis i kender nogen form for det jeg søger efter, så Fortæl mig om det og så kan jeg tage stilling, om det er dét sprog jeg vil lære, og om det ikke ligger alt for langt væk fra hvor jeg bor
.....

Og det er ret vigtigt, så jeg giver 128 point til det bedste svar
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2008 - 17:16 #1
12 - det er 5. eller 6. klasse ikke ?

Jeg tvivler faktisk meget paa at der er noget kursus og hvis der er saa tror jeg ikke
at du vil vaere tilfreds med niveauet.

Du skal nok satse paa "do it yourself".

1) en PC
2) en bog om HTML og JavaScript
3) en bog om PHP og MySQL
4) bestil noget i engelsk timerne (du finder ofte bedre hjaelp hvis du kan bruge
  information paa engelsk)
5) bestil noget i matematik timerne (matematik er en forudsaetning for meget
  programmering)
Avatar billede keysersoze Guru
12. juni 2008 - 17:38 #2
langt de fleste kurser koster kassen - som arne_v vil jeg derfor helt klart også foreslå bøger (hvis dit engelsk ikke har tilstrækkeligt niveau endnu så findes der nogle danske der måske ikke er verdens bedste men så som en start). Derudover vil jeg foreslå at du leder efter webcasts og evt leder efter nogle user groups... endelig er der ikke meget bedre end selv at eksperimentere sig igang og så spørge når det er ved at gå galt.
Avatar billede masik7 Nybegynder
12. juni 2008 - 19:10 #3
Hejsa.

Jeg har kunne programmere siden jeg var 11 år(i starten af 5. klasse). Jeg startede med at lære HTML og CSS - på nettet er der masser af artikler og turorials om HTML og CSS, mange endda på dansk. Derefter fandt jeg en side(som nu er nedlagt) om PHP. JavaScript har jeg lært hen af vejen og læst lidt om i nogle bøger.

Som de andre siger kan du købe eller låne nogle bøger om programmring, men du kan også finde guides på nettet.
Sider om programmering:
http://www.netexplorer.dk/JS_TUTORIAL/index.php - har artikler om Javascript
http://phpartikler.dk/ har en masse artikler om PHP.
http://html.dk/ har tutorials om ASP og ASP.NET
http://docs.python.org/tut/ og http://www.sthurlow.com/python/ - Python tutorials
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ - tutorial om C++
Ikke alle sider lige gode, men som sagt kan du jo også låne nogle bøger.

Ellers er der jo artikler her på exp, der omhandler Programmering
Avatar billede masik7 Nybegynder
12. juni 2008 - 19:11 #4
Nå ja, html.dk har også tutorials om HTML og CSS :)
Avatar billede warg Nybegynder
12. juni 2008 - 20:39 #5
Hej og tak for de hurtige svar!
Ja den eneste udvej er nok at læse bøger og forresten er engelsk slet ikke noget problem for mig. Men jeg lader lige denne tråd stå åben lidt længere så der kan komme flere forslag...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
13. juni 2008 - 07:29 #6
Du kan også overveje at deltage i sommeruniversitetet som blandt andet foregår på århus universitet til sommer. Det kan være med til at vise nogle af alle de muligheder der er, og du kan prøve kræfter med blandt andet robot-programmering. Det kan være med til at åbne øjnene lidt for de muligheder der er.
Det er langt de færreste i 5.-6. klasse som er i stand til at lære et programmeringssprog rigtigt. Det kræver en matematisk modenhed og en abstraktionsevne som de fleste først har udviklet i 15-16 årsalderen. Derfor kan det godt være lidt hårdt for dig at starte med at forsøge at lære det nu, men det er utroligt spændende og du kan få mange gode timer med at sidde og lege med det.
Jeg tror ikke at simple sprog-tutorials er tilstrækkeligt til at lære sprog som C++ eller Python når man ikke har noget som helst grundlag for at programmere endnu. I stedet synes jeg at du skal prøve at læse en mere generel bog om hvad det egentlig handler om.
De senere år har der været meget forskning i hvordan man lærer at programmere, og det er der kommet blandt andet den her bog ud af: http://www.bluej.org/objects-first/ som er blevet mere eller mindre standard til at lære folk at programmere på mange universiteter verden over. Den er skrevet så man ikke behøver noget grundlag for at starte, hvilket de fleste heller ikke har når de starter, for man lærer at programmere på mange uddannelser.
Den synes jeg at du skal prøve at finde på biblioteket, når du har prøvet lidt kræfter med HTML og CSS, så du lige har en lille smule erfaring i at oversætte dine tanker til sprog. Jeg synes at PHP er et dårligt sprog at kaste sig over til at starte med. Det giver et dårligt indtryk af hvad programmering er. Der er nu alligevel en del som starter der...
Du skal være opmærksom på at det tager flere års arbejde at blive god til det.

Held og lykke med det!
Avatar billede warg Nybegynder
13. juni 2008 - 16:06 #7
Hej schwarz84! Tak for det store svar! Hvis jeg må/kan komme ind på Sommeruniverstetet eller får fat i den der bog, får du point!
Men du skal nok regne med at vente lidt tid før du får point, hvis du overhovedet gør.
:)